Publicitat
Publicitat

Empresaris formats acadèmicament i emocionalment

Els ponents del XVII cicle de l'EFA consideren que cal aprendre a gestionar les emocions en l'àmbit empresarial i familiar i motivar a tots els membres amb un objectiu comú; a més, veuen oportunitats d'emprenedoria i innovació "en tots els sectors"

Una quarantena d'empresaris han assistit aquest divendres al XVII cicle de l'EFA, amb el títol 'Lideratge i emprenedoria', que ha comptat amb ponents amb experiència en el món de l'empresa familiar i que aporten " visions que puguin sumar i donar sortides a les problemàtiques que podem trobar avui en dia", com ha explicat el secretari de l'entitat, Jordi Balletbó.

En primer lloc han intervingut la membre de la Junta Directiva del Grupo Leche Rio, Carmen Lence, i, el membre del Consell d'Administració del Grup Codorniu, Borja Raventós, que han parlat sobre el desenvolupament del lideratge en l'empresa familiar a través de la gestió de la intel·ligència emocional i la motivació. Segons han indicat, és important la formació acadèmica però també l'emocional. Per assegurar l'èxit empresarial i mantenir les relacions de família "ens hem de conèixer a nosaltres mateixos, conèixer les peculiaritats de la família a nivell relacional i saber autogestionar-nos emocionalment", ha indicat Lence, Així, sabent quin és el nostre procés emocional, ha afegit, podem donar una resposta "més assertiva". En aquest sentit, Lence ha exposat que en les relacions familiars "el volum de les emocions està a tope" i hem d'aprendre a "no reaccionar".

Per fer-ho, Raventós ha indicat que hi ha "habilitats" i "eines" que ens poden ajudar a millorar la gestió de les emocions com ara l'escolta, la generositat amb el bé comú de l'empresa o "ser més simpàtics amb les persones". Aquests trets, ha exposat, ens faran "més capaços com a líders empresarials i familiars". També pot ser útil un 'coach', ha recordat Lence, "algú de fora que t'observi i t'ajudi a adonar-te d'aquestes reaccions".

Tot això, però, "requereix un aprenentatge i un entrenament", han admès, i per això cal estar "ben preparats acadèmicament però també emocionalment".

Un altre aspecte a tenir en compte és la motivació de tots els membres de l'empresa. "Alguns ja no hi treballen i queden una mica desconnectats", ha manifestat la primera ponent. Per això, ha seguit el seu company, cal "construir un somni comú com a família i com a empresa" per estar més motivats i "en moments de dificultat estar connectats a aquesta visió conjunta".

La segona ponència, a càrrec del professor d'ESADE i conseller independent de diverses companyies, Joan Riera, ha versat sobre la gestió i la promoció de la innovació en les organitzacions tradicionals i com fer-la rendible. La manera per fer-ho és dotar-se d'una estratègia adequada i "practicar molt" per desplegar una cultura innovadora i emprenedora. Riera ha mostrat experiències prèvies i casos d'èxit als assistents per transmetre aquest missatge i ha recordat que en un entorn cada cop més canviant, les companyies han de tenir una actitud més "proactiva i permeable".

Aquesta tasca, però, no ha de residir únicament en una persona sinó que cal formar els membres de l'empresa i difondre-la en tota l'organització, ha explicat. Les oportunitats d'emprendre i innovar es troben en qualsevol sector, ha avisat.

L'acte ha estat patrocinat per Crèdit Andorrà i MoraBanc.

Empreses adaptades al nou model impositiu
D'altra banda, el secretari de l'EFA, Jordi Balletbó, ha indicat que el tema del lideratge és un dels que han tractat durant l'any però també han abordat altres aspectes de l'actualitat com el Conveni per evitar la doble imposició i com s'ha fet amb el nou marc fiscal. Encara que ha reconegut que "hi ha molta novetat", ha afirmat que "és un procés que s'ha vingut preparant amb temps" i les empreses, en general, "s'adapten bé".