Publicitat
Publicitat

L'índex Big Mac situa Andorra entre les economies més competitives de la zona euro

L'hamburguesa és més cara a Andorra que a Espanya però més barata que a França

El preu del Big Mac situa Andorra entre les economies més competitives de la zona euro. Així es desprèn de l'estudi realitzat per Banca Privada d'Andorra replicant la metodologia que fa servir The Economist per calcular l'índex Big Mac, que es basa en l'economia real.

Aquest índex permet calcular economies mundials, gràcies a l'expansió del Big Mac arreu del món comparant el preu d'aquest aliment tan estès amb altres índex com el PIC per capita. Segons l'estudi, el preu d'aquesta hamburguesa a Andorra era de 4,34$ el gener del 2015, un 3,8% més barat que el de França però un 2,7% més car que a Espanya. Andorra es troba en el 14è lloc pel que fa al preu del Big Mac en relació als països de l'OCDE, i als BRICS (Brasil, Rússia, Índia, Xina i Sud-àfrica).

El director de relacions institucionals de BPA, Lluís Pérez, ha explicat que l'estudi mostra que Andorra està al nivell dels països Euro més competitius. A més, es posa de manifest que l'euro estaria infravalorat al Principat en un 4,2%, un nivell proper al de les economies centrals de la UEM més competitives, com Bèlgica i Alemanya. Això vol dir que el nivell de preus estaria beneficiant la competitivitat internacional d'Andorra.

Així, segons Pérez, això estaria relacionat amb la baixa fiscalitat indirecta que implica que els preus andorrans incorporin una càrrega impositiva més reduïda, i amb una tendència de creixement relatiu més contingut dels preus a Andorra en relació als països de l'entorn.

L'índex situa Andorra també en 14è lloc pel que fa a la infravaloració de l'euro en relació als països de l'OCDE i als BRICS.

Tot i la peculiaritat de comparar el preu d'un producte tan concret arreu del món, aquest mecanisme s'ha anat estenent per valorar l'economia real, i actualment ja es fan servir diversos indicadors si més no curiosos. Pérez ha destacat un indicador que valora la profunditat de la crisi als països en funció del nombre de vegades que surt publicada la paraula recessió en els mitjans de comunicació escrits del país en qüestió. A més, un altre estudi relaciona l'audiència de la CNBC amb la crisi, quanta més gent mira la cadena, més crisi hi ha.