Economia 30/06/2016

Projecte de prestigi internacional per ajudar els joves amb autisme

Specialisterne treballa amb la Fundació Julià Reig i l'EENSM per oferir formació i feina "de valor" al col·lectiu

Ana
3 min
El cofundador de Ship2B, Xavier Pont, i el CEO d'Specialisterne, Ramon Bernat, durant la seva ponència del cicle de l'EFA / C.G.

La MassanaAquest dijous al matí ha tingut lloc a Anyós Park el XVIII Cicle d'Empresa Familiar i Qualitat, organitzat per l'Empresa Familiar Andorrana (EFA). La temàtica central ha girat entorn de l'emprenedoria social entesa com a forma de crear valor. Es tracta d'un concepte que cada vegada està calant més entre el teixit empresarial, ja que a banda dels beneficis socials i per a la comunitat que genera, es planteja des d'un punt de vista de rendibilitat econòmica, tal com ha exposat el director general de Ship2B (empresa que precisament es dedica a l'emprenedoria i a la inversió social), Xavier Pont. Un d'aquests projectes d'èxit és Specialisterne, que treballa per la inserció laboral de les persones amb autisme a tot el món. El CEO i inversor d'aquesta empresa a Espanya (i fundador de Chupa Chups), Ramon Bernat, ha mostrat durant la seva ponència experiències d'èxit d'aquest col·lectiu a grans empreses de renom, sobretot pel que fa al sector de la informàtica. "Són persones que no es cansen de fer tasques repetitives, que tenen un nivell d'atenció molt bo, que fan una feina de qualitat i que estan molt motivades", ha plantejat. En aquest sentit, Bernat ha anunciat que els beneficis que aporten les persones amb trastorn de l'espectre autista a les empreses arribaran també a Andorra, ja que estan treballant per fer "una rèplica" d'aquest projecte al Principat.

Specialisterne ja es troba en converses amb la Fundació Julià Reig i amb l'Escola Especialitzada Nostra Senyora de Meritxell per implantar aquest projecte al país. Després de fer una radiografia de la situació actual del col·lectiu, han constatat que, en línies generals, els adults ja treballen però la problemàtica recau en els adolescents que comencen a tenir edat per introduir-se al món laboral. El que es vol és formar-los per poder oferir-los "feines de valor", és a dir, més enllà de "fer de jardiners o embolicar papers". "Tenen uns talents i aquests s'han de poder desenvolupar", ha exposat Ramon.

El cicle, organitzat per l'EFA amb la col·laboració de MoraBanc i Crèdit Andorrà, ha comptat amb una quarantena d'empresaris. Durant la presentació, el president de l'EFA, Josep Maria Cases, ha animat les empreses a donar a conèixer més i millor les seves iniciatives socials perquè la resta s'hi pugui sumar. "Andorra és com un poble amb un cercle tancat, on no es dóna massa informació del que es fa en l'àmbit de l'emprenedoria social perquè prima la discreció, però és interessant explicar-ho", ha defensat. Cases també ha destacat que és l'empresa familiar qui aporta més ajudes en aquest sector social.

La necessitat de donar a conèixer millor els projectes que es fan al país ha estat una opinió compartida també per Pont. L'empresari català ha parlat durant la seva conferència de dos conceptes, l'emprenedoria social i la inversió d'impacte. La primera genera beneficis socials a través de l'activitat de la pròpia empresa, mentre que la segona parteix d'una inversió, la qual "espera un retorn". En qualsevol cas, tots dos conceptes garanteixen rendibilitat que pot arribar a ser "d'entre un 10 i un 12%", motiu pel qual estem parlant "d'un mercat amb una gran expectativa social" i en expansió els propers quinze anys, ha assegurat Pont.

El director general de Ship2B ha informat que tot aquest concepte ja es comença a implantar a Andorra. "Ja hi ha diverses entitats financeres treballant per l'emprenedoria social i estem detectant emprenedors socials al món del turisme, de la logística, del perfum, etc., amb aquesta idea de doble responsabilitat".

Finalment, la fundadora d'Ellas Deciden by Peix & Co (la primera agència de comunicació dedicada al sector femení), Gemma Cernuda-Canelles, ha defensat que és "rendible invertir en negocis iniciats per dones emprenedores", tot i que ha reconegut que "costa trobar inversors" que hi creguin. Pel que fa a Andorra, ha assegurat que "té el talent, joventut i experiència", i ha animat "la part femenina de les empreses familiars" a tirar endavant negocis, "perquè tenen molt a dir".

stats