Publicitat
Publicitat

Adéu iTunes, hola Apple Music

Apple es llança a l’audició de música en ‘streaming’ per compensar el declivi de les descàrregues

Dotze anys després de revolucionar amb iTunes la distribució de música, ahir Apple va declarar efectivament la defunció del servei que va introduir la venda individual de cançons digitals. L’empresa va anunciar a la WWDC, la seva convenció anual per a desenvolupadors, el llançament d’Apple Music, un nou servei d’audició de música en streaming amb el qual l’empresa aspira a captar els usuaris que ja no descarreguen cançons sinó que se subscriuen a serveis com Spotify, Deezer, Pandora o Rhapsody: segons IFPI, la patronal de la indústria discogràfica, aquests serveis tenen actualment més de 40 milions de clients de pagament a tot el món i ja facturen 1.600 milions de dòlars anuals, gairebé la meitat dels 3.600 milions de dòlars que sumen les descàrregues. Però, sobretot, la clau és que els ingressos per subscripcions han augmentat un 39% en un any, mentre que els de descàrregues han baixat un 8%.

Apple Music començarà a funcionar el 30 de juny en més de 100 països. A diferència dels seus rivals, no tindrà modalitat d’audició gratuïta amb anuncis intercalats: costarà 10 dòlars cada mes, amb accés a totes les cançons del catàleg actual d’iTunes. L’empresa ha previst com a mínim tres ganxos per captar clients del nou servei. El primer és una modalitat familiar de 15 dòlars al mes que poden utilitzar fins a sis persones. El segon, la possibilitat de provar Apple Music de franc durant tres mesos, un període considerablement més llarg que el de la competència. I el tercer, que a partir de la tardor també tindrà aplicació per a telèfons Android, de manera que Music serà el primer servei d’Apple que estarà disponible en el sistema operatiu de Google. Una altra funció adreçada a la línia de flotació del gran rival: a Apple Music també hi haurà vídeos musicals, un dels gèneres més populars a YouTube.

Per als que no vulguin pagar, Apple també oferirà una emissora de ràdio per internet anomenada Beats1, amb canals temàtics a l’estil de Microsoft MixRadio. Jimmy Iovine, fundador de Beats i actual responsable del negoci de música d’Apple, destaca que el contingut no serà determinat per algorismes sinó per persones. Des de Califòrnia per a tot el món, esclar. Els abonats a Apple Music podran saltar cançons de Beats1 si no els agrada la que escolten.

L’altre servei estrella d’Apple, el sistema Apple Pay de pagament amb el mòbil, anuncia la seva arribada al Regne Unit. Com a fet destacable, ho va explicar la seva directora Jennifer Bailey, cosa que la converteix en la primera dona que intervé en una presentació d’Apple des de fa molts anys.

També hi ha novetats en les dues incursions d’Apple en l’internet de les coses: HomeKit, la plataforma domòtica per a dispositius connectats, permetrà que l’usuari controli els de la seva llar a distància, mitjançant el servei al núvol iCloud. I la nova versió del sistema CarPlay funcionarà sense fils, de manera que ja no caldrà endollar l’iPhone amb un cable per veure’n les aplicacions a la pantalla del cotxe.

Renovació de sistemes operatius

Tractant-se d’una convenció per a programadors, les autèntiques estrelles de la WWDC són les noves versions dels sistemes operatius d’Apple per als seus dispositius: OS X per als ordinadors, iOS per als telèfons intel·ligents i tauletes i WatchOS per al rellotge connectat que porta unes setmanes a la venda en alguns països. Aquest és el que aporta més novetats: fins ara, les aplicacions per a l’Apple Watch només eren extensions de les creades per al telèfon; a partir d’ara, els desenvolupadors podran crear títols específics per al rellotge que facin ús dels seus sensors.

La pròxima versió d’OS X es dirà El Capitan, com una muntanya del parc natural Yosemite que dóna nom a la versió actual, instal·lada en el 55% dels ordinadors Mac en funcionament. En la nova versió, que es podrà descarregar a la tardor, s’hi han incorporat funcions gestuals de control, millores de rendiment a l’hora d’obrir aplicacions i el mateix sistema Metal de visualització de gràfics que Apple ja fa servir a iOS.

Amb el futur iOS 9, l’assistent de veu Siri dels iPhones i els iPads seguirà sense parlar ni entendre el català, però segons Apple serà més intel·ligent i proactiu, a l’estil de l’inquietant Google Now d’Android: a partir de l’historial d’ús, proposarà persones amb qui podem voler comunicar-nos o aplicacions que acostumem a obrir a aquella hora del dia. També arribarà l’esperada possibilitat de tenir dues aplicacions visibles en finestres diferents a l’iPad, i per fi el teclat virtual d’iOS tindrà lletres minúscules.