27/10/2012

Apple continua anant a la seva

3 min

Cinc setmanes després de presentar l'iPhone, Apple va completar dimarts passat la seva ronda de llançament de nous productes de cara a les vendes de Nadal, amb l'iPad Mini com a estrella. Més a baix els parlo de la nova tauleta, però el que més em va cridar l'atenció va ser l'estat de confusió en què ha quedat la gamma del fabricant de la poma.

Sobretot si recordem que quan Steve Jobs va tornar a assumir la direcció de l'empresa el 1997 el primer que va fer va ser simplificar el catàleg: només dos ordinadors de sobretaula i dos portàtils, amb un model de consum i un de professional a cada categoria, i un cicle anual de renovació de prestacions. Des d'aleshores es van anar afegint productes -iPod, iPhone, iPad- però els compradors sempre tenien clara la seva opció i, fent una mica de recerca, podien decidir una compra immediata o esperar el nou model.

Amb els anuncis d'aquesta setmana aquesta claredat s'ha fet miques. Ara si vols un portàtil MacBook sense disc, es diu Air... si no és que també porta pantalla d'alta resolució, i en aquest cas es diu Pro Retina. Però vés amb compte en triar, perquè continuem oferint els MacBook Pro de sempre, si més no per ara. L'iPhone 5 no ha desplaçat el 4S ni el 4, que segueixen a la venda. I què en podem dir de les tauletes: l'iPad de tercera generació, presentat al març, segueix sense numeració seqüencial, però ha estat renovat als 221 dies del seu llançament amb un xip més ràpid i un nou connector, l'anomenen de quarta generació i no sabem si durarà un any a comptar des d'ara o Apple el tornarà a renovar a la primavera, mentre que l'iPad 2 continua en catàleg i s'hi afegeix un germà petit, el nou Mini, que ofereix les mateixes especificacions en una mida més petita. Es veu que Apple no vol deixar al descobert cap franja de preus.

Sense unitat de DVD

El que queda confirmat amb les novetats d'aquesta setmana és la intenció de la firma d'abandonar tecnologies que considera obsoletes. Ja ho va fer en el seu moment amb els disquets, els ports d'impressora i altres especificacions. Ara els toca a les unitats de disc òptic -el nou MacBook Pro Retina és un 20% més prim perquè no porta unitat de DVD, i el nou iMac fa només cinc mil·límetres de gruix a la part exterior pel mateix motiu- i als discs durs convencionals: el nou portàtil només porta unitat d'emmagatzematge Flash, com els Air, i el nou sobretaula combina un disc físic amb un d'estat sòlid per accelerar el rendiment del sistema operatiu i les aplicacions.

Finalment, Apple va incorporant les pantalles d'alta densitat -més de 300 píxels per polzada- en més models: ara ja en porten els iPhone, l'iPad de gamma alta i dos portàtils. Només és qüestió de temps que s'estenguin a la resta dels equips. Les pantalles de resolució convencional queden per als de mida televisor i per als dispositius portàtils de preu baix... segons el patró de preus d'Apple.

Un d'aquests dispositius és el nou iPad Mini. Estava cantat que Apple presentaria una tauleta més petita que l'iPad, i fins i tot quina mida de pantalla tindria: les 7,85 polzades en diagonal permeten executar sense modificació les aplicacions creades per als primers models d'iPhone i d'iPad.

La més prima

Una sorpresa agradable ha estat el gruix: només 7,2 mil·límetres, un 23% menys que l'iPad normal i un 28% menys que la BlackBerry PlayBook, la més prima de les tauletes de set polzades amb què se suposa que pretén competir -i que podeu veure comparades en el quadre adjunt.

Gràcies a això també és la menys voluminosa de la categoria: 194 centímetres cúbics, un 22% menys que els models de Google i Samsung malgrat tenir una pantalla gairebé un 40% més gran. En el pes, Apple també ha fet els deures: el Mini pesa 308 grams, la meitat que l'iPad i un 20% menys que la Nexus 7. Aquesta pot ser la clau de la seva adopció: molts usuaris consideren que l'iPad pesa massa, sobretot quan es fa servir per llegir llibres electrònics. El Mini es pot sostenir còmodament amb una mà.

La gran incògnita sobre la nova tauleta era el preu, i en aquest cas Apple continua sent Apple: el model més econòmic d'iPad Mini, amb 16 GB de memòria i connexió wifi, costarà 329 euros, uns 80 més que el model de Google i 130 més que el d'Amazon de la mateixa capacitat. Apple manté l'equivalència en els preus de dòlars a euros, de manera que el canvi fa que surti més a compte, si es pot, comprar-la als EUA.

El preu és probablement l'element més estudiat del nou iPad: quan es facin públics els primers escandalls de cost independents, probablement comprovarem que Apple ha previst que l'eventual desplaçament de vendes de l'iPad al nou Mini no afecti el seu compte de resultats.

stats