Publicitat
Publicitat

DÍGITS I ANDRÒMINES

Facebook vol ser tot el teu internet

Marcant paquet. Així va inaugurar Mark Zuckerberg dimecres la convenció anual de Facebook per a desenvolupadors d’aplicacions

Marcant paquet. Així va inaugurar Mark Zuckerberg dimecres la convenció anual de Facebook per a desenvolupadors d’aplicacions, amb una diapositiva que mostrava les icones de la seva família de serveis i les audiències respectives: 1.400 milions d’usuaris mensuals de Facebook, la matriarca del clan; 700 milions de Facebook Groups; 700 milions de WhatsApp; 300 milions d’Instagram, i 600 milions de Messenger. Aquesta última és la protagonista de la nova estratègia de l’empresa, que treu pes al tradicional mur de la xarxa social per pivotar cap a la missatgeria mòbil com a centre de l’activitat digital dels internautes.

Que Messenger ja tingui 600 milions d’usuaris mensuals és tot un èxit: fa només un any, la funció de xat de Facebook estava integrada en l’aplicació principal, fins que a l’abril l’empresa va sorprendre els usuaris obligant-los a descarregar una nova aplicació separada si volien seguir xerrant amb els seus amics. Ara s’entén millor aquella mesura: Facebook vol seguir amb el seu xat les passes dels grans serveis asiàtics, com Line i WeChat, on els usuaris no només es comuniquen, sinó que també juguen, compren productes físics i virtuals i fan transferències de diners. Des d’aquesta setmana, el Messenger de Facebook és una plataforma que permet descarregar i instal·lar aplicacions complementàries creades per tercers. Aquesta setmana n’ha presentat més de 40: la majoria serveixen per adornar els missatges amb animacions, efectes especials o memes creats sobre la marxa amb la càmera del telèfon, però també n’hi ha per enviar la previsió meteorològica o el marcador del partit que estem comentant. En tots els casos, quan un amic t’envia algun element creat amb una d’aquestes aplicacions, també reps un enllaç per descarregar-la si encara no la tens. Amb aquesta evolució, Facebook aspira a combatre el domini aclaparador que Google i Apple exerceixen sobre el mercat de les aplis.

Aquesta aposta per Messenger com a plataforma principal té una altra pota encara més poderosa: la possibilitat de xatejar amb empreses. Des d’ara, les empreses poden integrar la missatgeria en les seves webs i aplicacions de mòbil: les botigues en línia poden canalitzar via Messenger totes les interaccions amb els compradors, des de la confirmació de les comandes, el seguiment i la notificació d’enviament del producte fins a la gestió dels canvis i altres incidències, que queden agrupades en una mateixa conversa del xat en comptes de quedar disperses en diversos missatges de correu electrònic com passa ara. Segons l’empresa, a aquesta funció també s’hi apuntaran plataformes d’atenció al client com Zendesk, que fan servir moltes empreses d’internet per gestionar consultes tècniques.

Facebook insisteix així en el vell objectiu de fer irrellevant el correu electrònic. En la mateixa línia, altres funcions de Messenger afavoreixen que l’internauta faci les màximes operacions sense sortir-ne. Fa uns mesos que es poden fer trucades de veu i de vídeo i des de la setmana passada es poden transferir diners entre amics, sempre que hagin donat d’alta a la xarxa social el número de la seva targeta. Altres serveis de missatgeria també ho ofereixen, però via serveis externs; Facebook, en canvi, té una infraestructura pròpia de transaccions financeres, que segons els seus responsables és tan segura com la d’un banc. David Marcus, el director de Facebook Messenger, en deu saber alguna cosa: abans havia sigut president de PayPal, la filial de pagaments digitals d’eBay.

Altres novetats presentades per Facebook aquesta setmana també van en la direcció de retenir l’usuari, sigui de manera directa o indirecta. Per exemple, des d’ara ja no cal pujar un vídeo a YouTube per posar-lo en una pàgina web, perquè el nou reproductor de vídeos de Facebook ja es pot incrustar. I els mitjans de comunicació que ho vulguin, des de diaris fins a blogs, poden configurar la funció de comentaris de manera que mostri els que els lectors hagin fet a Facebook. En aquest àmbit, també vol exercir de quiosc: Zuckerberg va anunciar aliances amb mitjans com el Huffington Post per mostrar les seves notícies dins de Facebook. Es tracta de comerciar amb la nostra atenció: les versions digitals de les grans marques informatives tradicionals reben menys d’un 20% del trànsit de xarxes socials, però també cal tenir en compte que un diari digital compta la permanència mensual dels lectors en minuts, mentre que Facebook ho fa en hores.

Els directius de Facebook també han explicat que es podran publicar fàcilment vídeos de 360 graus, i es donarà sentit així a la compra de l’empresa Oculus VR de realitat virtual. Però l’autèntica mesura de les ambicions de Zuckerberg la donen les eines que posarà a disposició dels desenvolupadors per connectar a la xarxa social els objectes de l’internet de les coses, que faran encara més grossa la muntanya de dades que l’empresa acumula sobre cada usuari. I no oblidem que té a punt el desplegament dels primers drones gegants -amb l’envergadura d’un 737, poca broma-, que, alimentats amb energia solar, proporcionaran connectivitat de xarxa a les zones encara desconnectades del nostre planeta. Facebook vol ser un immens jardí tancat on trobem tot l’internet que vulguem consumir.

PUBLICITAT
PUBLICITAT