09/12/2016

Ford, de cotxes a serveis de transport

4 min
Ford, de cotxes a serveis de transport

ColòniaMark Fields ho té clar. Ford, l’empresa que presideix, ja no es pot limitar a fabricar cotxes, sinó que ha de passar a oferir serveis de mobilitat en un sentit ampli. Ho va anunciar al febrer al Mobile World Congress de Barcelona i hi va insistir la setmana passada durant la presentació europea del nou model de Ford Fiesta. Al darrere de Fields, dues pantalles. Una amb diversos símbols de la nova realitat que afronten Ford i els altres gegants clàssics de l’automoció: els taxis privats d’Uber, la tecnologia de conducció autònoma de Google i els serveis de lliurament sota demanda com Deliveroo. I l’altra amb les xifres que justifiquen l’evolució: els cotxes facturen un total de 2,3 bilions de dòlars cada any, però els serveis de transport sumen més del doble: 5,4 bilions. I les empreses com Ford, que basen el seu negoci en la mobilitat de persones i mercaderies, aspiren a un tall d’aquest pastís.

El nou anunci d’aquesta transformació ha sigut significatiu per l’audiència i per l’escenari: 2.500 concessionaris i periodistes de motor de tot Europa, reunits en una nau de la planta de Niehl, als afores de Colònia, on Ford fabrica cotxes des de començament dels anys 30 i on va traslladar el 1967 el pes de la seva filial europea. Ara en surt un vehicle cada 81 segons. Dels 18.500 empleats, més de 4.000 es dediquen a la producció del Fiesta, el cotxe de la seva categoria més venut a Europa: des del 1976 n’han despatxat 17 milions d’unitats.

La presentació de la vuitena generació del model és tot un esdeveniment perquè coincideix amb el 40è aniversari de la primera. Les quatre versions reflecteixen la tendència del mercat: incorporar més tecnologia i més avançada en els cotxes de gamma mitjana i baixa. En aquest cas, des del reconeixement de senyals de trànsit fins a la detecció d’objectes fins a 130 metres de distància, passant per l’assistència d’aparcament, l’activació automàtica dels llums de carretera i les alertes de sortida de carril. Un dels equips d’àudio opcionals és de B&O, una de les marques del grup Harman que Samsung acaba de comprar. I Ford es mostra especialment orgullosa del sistema Sync 3 de navegació i multimèdia, amb pantalla tàctil de fins a vuit polzades i molt més àgil que la versió anterior gràcies a l’increment en potència de procés i a la substitució de la plataforma Windows CE de Microsoft per la QNX de BlackBerry. Segueix sense tenir en compte el català, però és compatible amb l’Android Auto de Google i el CarPlay d’Apple perquè els conductors puguin mantenir sobre rodes l’experiència d’ús del seu smartphone, segons explica Victor Piccione, gerent de comunicació de Ford Espanya. I posats a sofisticar el popular Fiesta, Ford l’oferirà fins i tot amb els acabats de luxe Vignale, encara que sense la funció de reducció activa de soroll ambient que tan bé funciona en el model Mondeo de la mateixa sèrie.

Ara bé, els quatre Fiesta nous -que sortiran a la venda poc abans de l’estiu que ve- encara faran servir motors de combustió interna. Per ara, Ford limita l’electrificació de la seva gamma europea a la variant elèctrica del Focus, amb 162 quilòmetres d’autonomia homologada que seran 200 en la versió prevista per a la primavera del 2017, i el Mondeo híbrid que fabrica a València. Però Fields, en la mateixa línia que altres grups d’automoció, també ha promès comercialitzar 13 nous models elèctrics (entre purs, híbrids i híbrids endollables) abans del 2020, amb una inversió prevista de 4.500 milions d’euros a cinc anys vista. Una part d’aquests diners es dedicaran a seguir l’exemple de Tesla, desplegant a les carreteres europees una xarxa inicial de 400 carregadors ràpids per a cotxes elèctrics, en aliança amb BMW, Mercedes i Volkswagen, que permeti, en paraules de Volker Eis, responsable de comunicació de Ford Europa en matèria de sostenibilitat, “travessar el continent de nord a sud i d’est a oest”. Els carregadors seran de tecnologia CCS, que a més dels quatre constructors citats fan servir també General Motors, Fiat Chrysler i Hyundai.

Altres iniciatives tecnològiques de Ford segueixen el seu ritme. Eis assegura que l’aplicació mòbil Ford Pass -que ha de servir com a credencial per accedir a diverses modalitats de transport, fins i tot per conduir cotxes compartits d’altres marques- incorporarà aviat serveis europeus, però sense concretar-ne cap, de manera que ara per ara no és gaire diferent de les aplis mòbils d’altres marques de cotxes.

Quant a la conducció autònoma, Ford ha invertit en el fabricant de sensors Velodyne i l’empresa Civil Maps de cartografia digital, ha comprat l’empresa israeliana d’algoritmes SAIPS i ha fitxat en exclusiva la firma Nirenberg Neuroscience de visió per computador amb l’objectiu de posar al mercat els primers cotxes sense conductor l’any 2021, tot i que inicialment no aniran destinats als consumidors individuals, sinó a flotes de vehicles compartits. La bona notícia és que Ford començarà l’any que ve a provar el seu sistema autònom a les carreteres europees. Potser els Fiesta de la novena generació, d’aquí cinc o sis anys, no només seran elèctrics, sinó que no caldrà conduir-los perquè aniran sols.

stats