Publicitat
Publicitat

DÍGITS I ANDRÒMINES

GPS per a interiors

Els navegadors que funcionen perfectament a l'aire lliure no serveixen de gran cosa en interiors

La majoria dels smartphones actuals són capaços de guiar-nos amb força aproximació fins a la porta del lloc on volem anar, gràcies a la combinació entre aplicacions com Google Maps i Nokia Here i la informació de posició que els aparells obtenen dels satèl·lits GPS, la triangulació entre antenes de telefonia mòbil i la proximitat als punts d'accés wifi registrats en bases de dades públiques. Però tan bon punt entrem a l'edifici la precisió de les indicacions baixa considerablement o es perd del tot. A més, els sistemes industrials de traçat de mapes cobreixen les vies públiques, però els vehicles de Google, TeleAtlas i Navteq que recorren el món cartografiant-lo metre a metre no acostumen a entrar en recintes tancats. En definitiva, els navegadors que funcionen perfectament a l'aire lliure no serveixen de gran cosa en interiors, i l'aplicació que ens ha orientat fins al museu no sap guiar-nos fins al quadre que pretenem veure.

Les empreses de cartografia intenten posar-hi remei oferint als propietaris dels recintes les eines per traçar ells mateixos els plànols interiors. D'aquesta manera, a Google Maps ja es poden localitzar individualment les botigues d'alguns centres comercials (a casa nostra, els de Glòries, La Maquinista, Diagonal Mar i Splau, entre d'altres), les portes d'embarcament de molts aeroports, la distribució de les aules, despatxos, laboratoris i ascensors de la Universitat Autònoma de Bellaterra, i la ubicació de les seccions d'algunes botigues Fnac, Mango i El Corte Inglés.

La plataforma col·laborativa OpenStreetMap també treballa en els mapes interiors. Hi ha empreses com Meridian, Wifarer, Point Inside, Aisle 411 i Visioglobe que permeten als comerços incorporar els plànols dels seus establiments en aplicacions mòbils que orienten els clients cap als productes que busquen o als que estiguin en promoció en cada moment.

Però la novetat més recent en tecnologies per guiar els visitants dins de botigues, espais culturals i esportius prescindeix completament dels mapes, i substitueix la senyalització interior per balises ( beacons ) electròniques estàtiques que detecten la proximitat amb una precisió de menys d'un metre, i activen funcions del telèfon del visitant quan s'hi acosta.

Una balisa a la porta de la botiga indica a la nostra aplicació si hi entrem o en sortim, i ens dóna la benvinguda amb una promoció o ens acomiada amb un cupó de descompte per a la pròxima visita. A dins de l'establiment, balises instal·lades en els prestatges -o en els mateixos productes- detecten si som a la secció de roba interior o a la verdureria, i el telèfon ens mostra una oferta personalitzada sense que hàgim d'escanejar cap codi QR.

Si hem fet la llista de la compra amb el mòbil, l'aplicació ens pot guiar per la botiga fins a cada producte. Espero que aviat ho implanti alguna gran cadena de bricolatge i decoració, d'aquelles on els empleats són més difícils de trobar que el cargol de la mida que busques.

Les balises fan servir la mateixa tecnologia Bluetooth que connecta els telèfons amb dispositius externs com altaveus i mans lliures de cotxe, però en una versió 4.0 de baix consum -cada balisa porta una pila de botó que dura més d'un any-, que permet tenir-les activades de manera permanent i sense haver d'emparellar explícitament els dispositius. Empreses com Estimote, Qualcomm i PayPal ja venen balises autònomes, però qui porta avantatge en aquest camp és Apple: tots els seus smartphones i tauletes des de l'iPhone 4 -uns 200 milions d'unitats- ja van equipats amb Bluetooth 4.0, i la versió actual del sistema operatiu iOS no només activa la funcionalitat de detectar balises externes, sinó que també permet al mateix iPhone o iPad actuar com a balisa -en aquest cas anomenada iBeacon, esclar.

L'empresa de la poma ha configurat totes les tauletes exposades a les seves 250 botigues dels EUA perquè proporcionin informació personalitzada als visitants que s'hi acostin amb un telèfon o tauleta de la marca a la butxaca o a la bossa. També ho poden fer els iPads, que cada vegada més altres cadenes de botigues fan servir com a quioscos interactius en el punt de venda. La funció no és exclusiva d'Apple, però: Google també ha activat la compatibilitat amb Bluetooth de baix consum en la versió 4.3 del sistema operatiu Android, si bé cal disposar d'un smartphone que incorpori el xip sense fils adient.

L'acompanyo a la cadira

A l'entrada de l'estadi de beisbol dels Mets de Nova York també hi ha balises que activen a la pantalla del mòbil de l'aficionat l'entrada electrònica comprada prèviament, sense que hagi de fer res més que acostar-se al torn d'accés. A l'interior del recinte, l'aplicació el guia fins a la seva localitat, i li ofereix una promoció quan s'acosta a la botiga de marxandatge o un descompte en la beguda quan passa per davant del bar. Altres empreses treballen en aplicacions de les balises en parcs temàtics, uns recintes que també combinen la necessitat d'identificar-se per accedir a les atraccions i les oportunitats comercials.

Les balises també fan possible la versió digital del diari del bar de tota la vida: mentre esmorzes, pots llegir de franc a la tauleta l'apartat premium d'una publicació que tornarà a ser de pagament tan aviat com surtis al carrer.

Les balises Bluetooth no són els únics dispositius tecnològics que vigilen els clients potencials en els comerços. Els sistemes de RetailNext, filial de Cisco, detecten de manera anònima els mòbils dels visitants de les botigues -mitjançant el seu identificador wifi, sense que s'hagin connectat a la xarxa de l'establiment- i registren amb càmeres ocultes el seu trajecte per l'interior, identificant en quins llocs s'aturen més estona i quins eviten. Aquesta informació es fa servir per determinar la distribució òptima dels productes, de cara a incrementar la facturació per client. Ens agradi o no, l'ús de la tecnologia mòbil per afavorir el consum ja és a l'ordre del dia.