Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Els 'drones' d'Amazon, una cortina de fum

Si vostè no es va passar tot el dia d'ahir sense cobertura mòbil o desconnectat de la xarxa, ja deu saber que Amazon diu que prepara Prime Air, un servei de lliurament de petits paquets a domicili mitjançant drones de curt abast. Suposadament, aquests avions no tripulats -en realitat, octocòpters- dipositarien la comanda a la porta de casa del client en un termini de mitja hora des que s'ha fet el clic de confirmació de la compra. Jeff Bezos, el president d'Amazon, li ho va explicar diumenge a Charlie Rose al programa 60 minutes , de la CBS, i el vídeo de demostració s'ha propagat per les xarxes amb la rapidesa del millor viral.

Els drones que proposa Bezos són molt més simpàtics que els d'ús militar, però és poc probable que els arribem a veure en funcionament. Si més no, abans d'una dècada. Per començar, els drones no apareixen als radars, i el març passat un d'ells va estar a punt de fer caure un avió comercial sobre Nova York. Amazon hauria d'aconseguir permís de l'autoritat reguladora del trànsit aeri dels EUA, que no té previst posar-s'hi fins a l'any 2020. A més, tractant-se de vehicles autònoms, la quantitat de càmeres i sensors que han de portar aixecarà oposició dels guardians de la privacitat.

De fet, Amazon no és la primera empresa que anuncia l'ús de drones repartidors. Abans ja n'havien parlat des de Google fins a Domino's Pizza. No és casual que Bezos hagi tret el tema precisament aquesta setmana. Amb els avionets no ha aconseguit només una impagable publicitat gratuïta just abans del ciberdilluns, el dia de l'any amb més volum de comerç electrònic. També ha fet que la xarxa deixi de parlar uns dies sobre les dures condicions laborals vigents en alguns centres de distribució d'Amazon i de l'enginyeria fiscal que permet a l'empresa -igual que a Google, Apple i algunes altres- eludir la tributació dels seus beneficis a l'estat on els genera, una anomalia que la Comissió Europea s'ha proposat corregir.