Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Els fabricants de cotxes es blinden contra Silicon Valley

Dilluns, el que queda de l’empresa finlandesa Nokia va confirmar la venda de la seva divisió Here de mapes digitals a un consorci format per Audi, BMW i Daimler. Els tres fabricants alemanys d’automoció pagaran 2.800 milions d’euros per un negoci que fa només vuit anys, quan encara s’anomenava Navteq, va costar 5.700 milions d’euros a Nokia. Però ara aquesta companyia nòrdica necessita els diners per arrodonir la compra d’Alcatel-Lucent i situar-se així com a segon proveïdor mundial d’equipaments de xarxa per a operadores de telecomunicacions.

La venda de Here ha estat molt disputada en els darrers mesos: s’hi havien interessat des de Facebook fins a Uber, passant per les xineses Baidu i Tencent. El motiu és que, en un mercat publicitari cada vegada més orientat als mòbils, controlar les dades geolocalitzades de qualitat proporciona un gran avantatge competitiu. Here i TeleAtlas -propietat de l’empresa holandesa TomTom- són els dos únics serveis d’abast global capaços de plantar cara al servei de mapes de Google, Google Maps.

I aquí hi pot haver una de les claus de la compra de Here per part dels tres fabricants de cotxes: disposar d’una alternativa als mapes de Google, una opció cada vegada més activa en el segment dels cotxes autònoms i que, per tant, pot arribar a ser un rival per a ells. Probablement per això, el conseller delegat de Daimler va declarar la setmana passada que els tres socis pretenen transformar Here en una plataforma oberta i convidar altres empreses del sector automobilístic (en concret, Fiat Chrysler, Renault, Peugeot, Ford, Toyota i General Motors) a invertir-hi.

Els fabricants de cotxes contra els gegants d’internet. Aquesta sí que serà una guerra interessant. Precisament, Google va comprar fa uns mesos l’empresa israeliana Waze i el seu “GPS social” per tal que els mateixos usuaris aportin dades en temps real a Google Maps. Imaginem-nos quin volum d’informació al segon sobre rutes i estat del trànsit podrà oferir Here si totes les marques de cotxes citades acaben equipant els seus vehicles nous amb un sistema semblant.