Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Aquell orc de 'WoW' pot ser un espia de la NSA

El degoteig de revelacions d'Edward Snowden sobre l'espionatge electrònic del govern dels EUA té des d'ahir un nou capítol encara més delirant que els anteriors: The Guardian informa que la NSA ha estat des del 2008 observant l'activitat dels internautes en plataformes de videojocs en xarxa, des de World of Warcraft ( WoW ) fins a Second life , on els agents haurien adoptat identitats virtuals. Parlem de mons molt poblats: només la xarxa de videoconsoles Xbox Live té més de 48 milions de jugadors. Segons el manual d'espionatge, compartit entre la NSA i el servei d'intel·ligència GCHQ britànic, els dolents també fan servir aquestes xarxes per comunicar-se a la vista de tothom.

La notícia va saltar el mateix dia que vuit grans empreses d'internet anunciaven conjuntament una insòlita aliança que aspira a "reformar la vigilància" per part dels governs del món. Els objectius són limitar l'autoritat per recopilar informació dels usuaris, introduir supervisió i responsabilitat en el procés, transparència en les exigències dels governs, respectar la lliure circulació d'informació i evitar conflictes entre governs per aquest motiu. Dit d'una altra manera: ja que no ens podem negar a atendre els espies almenys que els usuaris ho sàpiguen.

Les promotores de la campanya són AOL, Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Twitter i Yahoo. Quan es va destapar l'escàndol, la majoria de xarxes van tenir dificultats per tranquil·litzar els usuaris, atrapades entre les exigències de dades per part del seu govern i el requisit legal de no fer-les públiques. Cal recordar que algunes van cobrar de la NSA per la feina d'obrir-li la porta del darrere dels seus servidors.

En la llista d'empreses no hi són Apple, que va sempre per lliure, ni Amazon, que acaba d'imposar-se a IBM en la licitació d'un contracte de prestació de serveis a la CIA. Tampoc hi ha cap operadora de telecomunicacions, una absència especialment significativa perquè tota la nostra activitat digital acaba circulant per les seves xarxes.

PUBLICITAT
PUBLICITAT