Publicitat
Publicitat

El Barça busca cognom per al futur nou estadi

La junta directiva es reunirà un altre cop el 20 de gener per decidir finalment la pregunta que traslladarà al soci

Els dossiers estaven preparats. Tots els detalls, a punt de ser desvelats a la premsa. Al final, però, tot es va aturar. Dilluns a la tarda, el Barça tenia tota la informació preparada per comunicar-la a l'opinió pública. El debat intern, però, va frenar-ho tot i es va posposar fins al 20 de gener, la data escollida perquè la junta es torni a reunir i decideixi finalment les opcions que es volen traslladar al soci en referèndum el 2014. Aquell dia s'espera que la directiva de Sandro Rosell manifesti clarament la seva preferència, si fer un nou estadi a la Diagonal (tot un complex que implicaria moure tot el Barça a aquella zona de la ciutat) o construir un estadi on ara hi ha el Camp Nou.

Més detalls del nou estadi

Unes hores més tard que el portaveu de la junta, Toni Freixa, descartés donar detalls sobre els dos projectes que ha d'analitzar amb més profunditat la directiva, el vice president econòmic, Javier Faus, va aprofundir en algun dels aspectes que inclouen els informes que s'han encarregat de fer durant l'últim any les empreses AEG, ISG i ICON.

Als micròfons de RAC1, amb el seu llenguatge directe, Faus va deixar clar que el cost dels dos projectes que hi ha sobre de la taula tindran unes despeses superiors a les xifres que havien aparegut fins ara. El nou estadi a l'entrada de Barcelona tindria un cost molt superior als 600 milions d'euros, mentre que les obres a les Corts anirien més enllà dels 300 milions. Tot i la magnitud dels dos projectes, Faus va assegurar que les inversions patrimonials "no hipotecaran la viabilitat del club durant els pròxims 20 anys", especialment la parcel·la esportiva.

Nous recursos

Faus va voler deixar clar que en qualsevol dels dos casos el club està preparat per assumir el repte majúscul d'una inversió d'aquest tipus. Això sí, per afrontar-ho, el Barça haurà de buscar recursos alternatius. Una opció és que el nou estadi tingui un nom d'una marca comercial, el que es coneix com a naming rights , i que podria reportar al club uns 250 milions d'euros en 25 anys. L'home fort de les finances blaugranes, però, va admetre que dins la junta hi ha "un corrent majoritari de no vendre el nom" de l'estadi. L'alternativa seria afegir al nom de l'estadi el d'una marca comercial, una opció que "tindria menys valor" i podria suposar 100 milions d'euros. En aquest sentit, Faus va voler desmarcar aquesta opció de Qatar. La vinculació amb l'emirat és massa estreta i el vicepresident va voler marcar distàncies: "Ens aniria bé associarr-nos a una nova marca".

Una altra de les fonts de finançament que tindrà el club per fer front a aquest hipotètic projecte seria augmentar les quotes que paguen els socis, i que Faus va tornar a remarcar que "són les més baixes d'Europa". No és el primer cop que el vice president econòmic parla del tema, i va dir que és una mesura que es podria prendre independentment del tema de l'estadi. En tot cas, va ser ferm i clar a l'hora d'afirmar que els abonaments no s'incrementaran fins al 2016, un cop acabi aquest mandat.

Durant les últimes hores, el Barça ha fet bandera de la seva gestió econòmica per poder abordar una iniciativa ambiciosa com la que va explicar Toni Freixa dilluns. El Barça ha reduït el deute fins als 331 milions d'euros, i la previsió de la junta és rebaixar-lo encara més, fins pràcticament els 200 milions. Uns números que, segons fonts barcelonistes, permetrien afrontar la construcció d'un nou estadi. Per Faus, el club té la capacitat d'endeutar-se, ja que genera prou diners per eixugar el deute a un ritme de 50 milions per temporada.

En tot cas, la construcció del nou estadi suposaria millors ingressos per al Barça. Segons els comptes que té el club, un nou camp suposaria entre 30 i 35 milions d'euros anuals més. En part, perquè les localitats s'incrementarien en 7.000 seients i, sobretot, perquè hi hauria més llotges VIP, una manera d'aconseguir alts ingressos gràcies al lloguer de llotges a empreses, especialment multinacionals, un dels dèficits que té el Camp Nou (un 2% dels seients davant d'un 8% de mitjana als grans estadis europeus).

Javier Faus va ser més clar també a l'hora d'explicar les molèsties que podria suposar una operació d'aquesta magnitud. Si es torna a construir un estadi en els actuals terrenys de les Corts hi haurà incomoditats, que Faus va detallar: en el moment més crític es perdrien 12.000 localitats. El dirigent va explicar que en aquest cas les obres a l'exterior es farien durant l'hivern, amb la temporada en marxa, i les obres a l'interior de l'estadi, que suposarien més molèsties als abonats, durant el període d'estiu, per minimitzar l'impacte de les obres.

L'Ajuntament marca el límit

Mentre el Barça es debat sobre les distintes opcions, l'Ajuntament de Barcelona va fer públic el que explicava el diari ARA al novembre: el consistori barceloní vol impulsar un canvi notable a la ciutat i entenen que traslladar el Barça a la Diagonal serviria per fer aquest salt qualitatiu. L'alcalde, Xavier Trias, va reconèixer als micròfons de Catalunya Ràdio que la seva opció ideal seria recuperar les Corts per a la ciutat i edificar un nou Espai Barça a la Diagonal. "Si es fa un nou estadi en aquesta zona, sempre d'acord amb la Universitat de Barcelona, no crearà problemes d'entrada a la ciutat. I si es fa bé i es fa modern, crec que serà magnífic", va declarar l'alcalde.

El consistori vol impulsar el trasllat, i fixa uns límits a la negociació que espera obrir amb el Barça: "L'acord amb la junta de Joan Laporta va fixar una sèrie de paràmetres. Seria el màxim d'aprofitament que pot aconseguir el Barça, la requalificació del Miniestadi", deien fonts municipals. El Barça, però, descarta aquesta opció, i el directiu de l'àrea patrimonial, Jordi Moix, sempre ha negat que el Barça aposti per la requalificació dels terrenys de les Corts. L'era de les "plusvàlues" de la construcció "s'ha acabat" i d'això el Barça "n'és conscient", afegien des de l'Ajuntament. L'equip de Trias té clar que és un projecte difícil però amb el qual es bolcarà plenament, i pel que fa a infraestructures no hi haurà problemes, ni tan sols per buscar solucions amb la nova L9.