Publicitat
Publicitat

Els 40 milions més ben invertits

Messi porta el Barça al triplet i obté ingressos rècord

Fa poc més d’un any, al Camp Nou, es va obrir el debat sobre la venda de Leo Messi, revifat per la situació que vivia l’argentí, cansat per tot el que havia patit durant els últims mesos dins i fora del terreny de joc. Messi tenia la intenció de marxar a un nou destí, i Tito Vilanova ho va frenar amb una conversa de dues hores el dia abans d’un Barça-Athletic a l’estadi. Ara, un any després, el club blaugrana viu entregat a Messi i amb tres títols de més.

Fer les paus

La política del Barça a l’hora de negociar els contractes amb els jugadors, amb una part variable molt alta, fa que quan s’aconsegueixen títols l’impacte sobre les finances sigu notable. Aquest 30 de juny s’espera tancar l’exercici lleugerament per sobre dels 600 milions d’ingressos i uns 18 de benefici. Els ingressos han crescut més de 70 milions (530 el curs 2013-14), i les despeses fins i tot es dispararan més.

¿Quina incidència ha tingut la consecució del triplet en aquest exercici? Al voltant de 70 milions. Guanyar els tres títols aquest 2015 suposarà per a l’economia del club gairebé 20 milions més del que va suposar el triplet del 2009. Aquesta xifra deriva dels premis que pagaran els patrocinadors del club (el que més aporta és Qatar Airways), els ingressos derivats de sumar punts a la Champions i superar eliminatòries, i dels drets de televisió en aquesta mateixa competició, que s’incrementen a mesura que s’avancen rondes. Seran 70 milions que no aportaran cap benefici en aquest exercici: el que s’ha guanyat de més per haver sumat títols s’haurà de destinar a pagar les variables pactades amb els futbolistes. En el cas del Barça, no es negocia una quantitat amb el grup, el que s’acostuma a dir prima, sinó que cada jugador ja té al seu contracte unes variables que aconseguirà en funció del rendiment individual i els èxits col·lectius.

El fet diferencial

El principal impacte sobre les finances del Barça deriva de la figura de Leo Messi, estrella de l’equip i que la revista Forbes situava ahir com el quart esportista amb més ingressos del món, amb 65 milions, darrere de Cristiano Ronaldo i molt lluny del boxejador Floyd Mayweather Jr., que va ingressar més de 260 milions. Aquest curs Messi ha suposat per al club blaugrana gairebé 40 milions, entre el sou fix, les variables que va aconseguir pel seu rendiment individual i els títols col·lectius i els drets d’imatge. Això sense comptar el 5% de representació que s’endú l’agent. Dit d’una altra manera, més d’una tercera part del que va guanyar del Barça ho va aconseguir gràcies al rendiment i les variables que va consolidar gràcies als èxits d’una temporada perfecta des del punt de vista col·lectiu.

El contracte que va signar Messi amb Josep Maria Bartomeu el 19 de maig del 2014 era progressiu, i el salari de l’argentí va pujant a mesura que suma anys al club. Aquesta temporada ha cobrat 20,6 milions de sou fix. Per haver jugat el 60% dels partits, a més, ha sumat 2,3 milions, i per anar superant eliminatòries a la Champions fins a la final, gairebé 4 milions extres. Els títols han representat 5,5 milions, amb menció especial pels pràcticament 3 milions que ha suposat aixecar el cinquè títol continental.

Els 40 milions d’euros que ha costat Messi aquesta temporada són la millor inversió del club, assumeixen tots els interlocutors al Camp Nou, tot i que fa anys que la massa salarial s’ha disparat i ha comportat que l’actual president de la comissió gestora, Ramon Adell, fes un advertiment i ja hagi posat el focus en aquesta qüestió en les dues últimes assemblees. Assumir una massa salarial disparada és un repte complicat, però el Barça ara pot capitalitzar els èxits esportius per reduir l’impacte. En els pròxims anys s’han de “negociar contractes a l’alça”, explica una font coneixedora de la situació. Per exemple, amb Nike, un acord que s’està treballant i que hauria de permetre millorar els més de 50 milions que s’ingressa anualment de la multinacional d’Oregon.

Tot i així, al club apunten un fet “innovador” que han observat els últims anys. “El valor de la marca s’està disassociant dels èxits”, defensa la mateixa font. I posen com a exemple els grans acords que el Manchester United va firmar amb Chevrolet i Adidas tot i no guanyar res. “El Barça té un valor de marca, seguiment i valors associats que el fan rendible” des del punt de vista del màrqueting cada vegada “amb més independència dels èxits esportius”, expliquen. I en això, Messi hi té gran part de culpa.