09/09/2017

Ombres de la nova Escola Nova

2 min

En la febrada d’innovació pedagògica que viu Catalunya, la que suprimeix llibres de text, ensorra parets que dividien aules i assignatures i té com a eix central les emocions dels alumnes, s’està ignorant un fet clau: el sistema pautat i dirigit que ara menystenim és, potser sí, una cotilla que comprimeix processos d’aprenentatge més creatius i integrals, però és també una cotilla que sosté i tonifica la flaccidesa intel·lectual, la falta de passió, d’un bon nombre de docents que en lloc d’arribar a l’ensenyament per vocació i talent s’hi han instal·lat com un modus vivendi. Anant al nou sistema sense, alhora, millorar els docents, potser posem el carro davant els bous.

L’alegria amb què es vol capgirar l’escola tradicional oblida que les estructures més resistents als canvis no són els llibres ni les parets sinó els cervells dels que eduquen i ensenyen. Les inèrcies i els hàbits seculars no s’esvaeixen a cop d’eslògan. El factor humà és decisiu per dur a bon port, o desvirtuar, les transformacions que -amb el llenguatge de la literatura d’autoajuda- sembla que donin per garantides els apòstols de la neoinnovació pedagògica. I part d’aquest factor humà són unes famílies de qui s’espera un temps, una implicació i un nivell cultural que no totes tenen ni poden tenir.

Els pares d’una nena de 4 anys em deien ahir que l’escola de la qual havien fugit esperitats s’ha passat, de la nit al dia, a la revolució pedagògica. Ells, que hi van tenir la filla, coneixen prou bé els seus alarmants dèficits -sobretot humans- per tenir clar que un simple canvi d’etiquetes no la farà gaire menys desastrosa. A què es deu el canvi? A la necessitat de captar clients amb un bon màrqueting. I, per desgràcia, serà prou efectiu perquè famílies desinformades hi portin els fills en detriment d’opcions força millors que -gran pecat!- innoven a un ritme més ponderat i autònom.

La innovació que lidera Escola Nova 21 fa pensar massa en un sistema de franquícies: en una marca que assegura clients si t’entregues al seu entusiasme. Contribueix a veure-ho així el fet que sigui un projecte integrat per entitats privades. Que enmig de les retallades públiques la iniciativa privada marqui el rumb de la innovació crea comprensibles suspicàcies en els que aposten per la regeneració democràtica. I al Govern ja li va bé que es propagui la idea que tenir una bona escola depèn més de la innovació que d’un finançament digne.

En el centre d’aquestes suspicàcies hi ha una qüestió clau: ¿eduquem perquè els nens i les nenes facin un món millor o perquè s’adaptin amb èxit al món que donem per fet que es trobaran? L’Escola Nova 21 es reclama hereva de l’Escola de Mar o l’Institut Escola i té molta raó en gairebé tot el que reprèn i reproposa. Però deixa menys clar a quin model de societat aspira. La seva (neo)innovació no sembla gaire incompatible amb el (neo)liberalisme, i això crea un dubte raonable: ¿té com a objectiu prioritari una educació igualitària?

stats