22/05/2015

Adif troba un cap de turc per justificar el caos a Rodalies

8 min
MIRANT AL CEL  Milers d’usuaris van passar  el matí mirant les pantalles per saber quan passava el seu tren.

Barcelona“Estem donant un servei fatal i això no ho podem permetre”. Aquest mea culpa tan contundent el va fer ahir Gonzalo Ferre, president d’Adif, l’administrador públic de les infraestructures de l’Estat, a les portes del departament de Territori i Sostenibilitat. El col·lapse total de Rodalies i Regionals ahir al matí per culpa d’un error informàtic al Control de Trànsit Centralitzat (CTC) de l’Estació de França -el cervell de tot el trànsit ferroviari de Barcelona- va deixar 200 trens aturats durant quasi una hora i 80.000 passatgers patint retards de més de 60 minuts. Però ¿Gonzalo Ferre hauria sigut tan clar demanant disculpes si no hagués tingut un cap de turc a qui donar les culpes de l’avaria? Com que el problema va ser informàtic, les culpes se les va carregar l’empresa Schneider Electric, que és qui subministra la tecnologia del CTC, a qui Adif va obrir un expedient. La ministra de Foment, Ana Pastor, no es va esperar a la resolució i ja va anunciar des de Gijón que “amb tota seguretat” es rescindirà el contracte a l’empresa externa encarregada del software que presta servei per a la xarxa de Rodalies de Barcelona. I, poc després, Adif emetia un comunicat en què anunciava que instal·laran una tecnologia nova de trinca per al CTC “amb caràcter immediat”. Quan els problemes i les avaries constants són provocats per una xarxa ferroviària catalana obsoleta per l’endèmica falta d’inversions, Adif mai es fa una esmena a la totalitat com aquesta, ni reacciona amb la mateixa rapidesa. Aquest cop, però, tenia a qui carregar els neulers.

El Govern vol tota la gestió

La realitat posa en evidència que el traspàs del 2010 va quedar curt

A primera hora del matí, quan el col·lapse de Rodalies estava agafant dimensions de gran caos, Santi Vila va cridar a capítol el president d’Adif -després de parlar amb la ministra Ana Pastor-, que va arribar a la seu del departament a les 12.45 hores. La versió de Gonzalo Ferre, però, era que havia convocat una reunió amb Schneider i va aprofitar el viatge a Barcelona per trobar-se amb Vila. Coses de la política. Va ser una reunió molt curta, de 20 minuts. Però poques coses es podien dir: “Què ha passat?” “És culpa de l’empresa informàtica”. “Doncs solucioneu-ho i que no torni a passar”. “Així ho farem”. El problema és que Santi Vila no té autoritat per exigir res a Adif, ja que el seu interlocutor només és el govern espanyol, arran d’un traspàs de Rodalies entre Montilla i Zapatero el 2009 “mal negociat”, apuntava ahir el conseller. De fet, cada cop que el Govern convoca el gabinet de crisi per culpa d’una gran incidència, només hi acudeix Renfe. Adif, no. El matí va ser tan caòtic, però, que a les dues parts els convenia la foto de la reunió.

A la sortida, el conseller de Territori i Sostenibilitat, visiblement enfadat, va posar sobre la taula per primer cop el que fa temps que diu de portes endins: exigir el traspàs complet de la gestió de Rodalies. “Demanem solucions immediates, i si no que s’assumeixin responsabilitats. Si això no s’arregla exigirem el traspàs complet del servei”. Fonts de la conselleria apuntaven ahir a la tarda que les decisions preses per Adif no eren suficients, i que la seva amenaça incloïa també el compliment de les inversions promeses i que la gestió, en global, millorés. Santi Vila va posar com a aval per demanar la gestió, que ara fa Adif amb “deixadesa”, el fet que els serveis de transport públic que gestiona directament la Generalitat són “excel·lents”, com els Ferrocarrils i el metro. Quasi trenta minuts després que Vila pronunciés aquestes paraules, una casualitat maliciosa va fer que el control central de trànsit de TMB deixés sense servei durant més de tres hores la línia 9 i 10 de metro, les que funcionen sense conductor.

Rescissió de contracte

Adif obre expedient a Schneider però no els hi comunica

“Dimecres a la nit es va reiniciar el software del sistema informàtic del Control de Trànsit Central, i aquest matí quan s’ha posat en funcionament els ordinadors no arrencaven. Ens hem posat en contacte amb el servei de manteniment de l’empresa i no han sigut capaços de solucionar-ho”. El president d’Adif, Gonzalo Ferre, va explicar als periodistes què havia passat després de reunir-se de manera exprés amb Santi Vila. Ferre va recordar que dels tres serveis redundants de seguretat que tenen per si cau el sistema principal, els dos primers també van fallar, i van poder reprendre el control gràcies al tercer, una mica més d’una hora després. Tot seguit se’n va anar a veure els responsables de Schneider Electric, per esbrinar per què havia fallat quasi tot. Un cop acabada aquesta segona reunió, Adif enviava un comunicat en què anunciava que obria un expedient i els exigia reforçar la fiabilitat del sistema perquè allò no tornés a passar. Schneider va respondre poc després, també per escrit: “En el moment en què se’ns ha notificat la incidència, s’han activat els procediments d’acord amb els temps establerts contractualment i un equip d’enginyers de programari s’han desplaçat al centre de control de trànsit per donar suport al restabliment dels sistemes”. El més curiós de la reunió amb l’empresa és que el president d’Adif no els va comunicar en cap moment que els obrien un expedient ni que pensaven rescindir-los el contracte, se’n van assabentar per la premsa. Schneider Electric vol prendre’s el temps necessari per elaborar un informe sobre l’incident d’ahir, i llavors decidiran si responen o no a Adif.

Menys manteniment

Pere Macias (CiU) diu que Adif retalla per invertir més en AVE

“La xarxa ferroviària d’Adif té un problema greu de manteniment, i últimament han retallat inversions en manteniment i, per això, moltes línies han reduït la velocitat en alguns trams”. Això ho explica Sergi Saurí, director del Centre d’Innovació del Transport (Cenit) de la UPC. Una dada que corrobora Pere Macias, diputat de CiU al Congrés i portaveu de la federació a la comissió de Foment: “Adif estalvia cada dia més en manteniment per invertir-ho en AVE”. Si aquesta reducció d’inversió en manteniment ha influït en el problema informàtic d’ahir a l’Estació de França, és una incògnita a hores d’ara.

Renfe, impotent

Defensa que va informar bé davant les crítiques dels usuaris

“Com a operadora hem de demanar disculpes als usuaris perquè, tot i no ser-ne els culpables, el servei no ha estat a l’altura de la seva confiança”, deia ahir a l’ARA Félix Martín, director de Rodalies de Catalunya. Renfe és qui menys culpa va tenir del col·lapse d’ahir, però és a qui li toca donar sempre la cara. “En aquest tipus d’avaria no tenim cap marge d’actuació. És com qui condueix i veu espatllats tots els semàfors del carrer Urgell”, recorden des de Renfe, que sí que són responsables d’informar bé els usuaris en aquests casos. Molts passatgers es queixaven ahir de falta d’informació, però Félix Martín es defensava: “La prioritat ha sigut donar tota la informació als usuaris que ja eren a la xarxa: informació i previsió. Hem intentat, també, arribar a la gent que encara no era a la xarxa per informar-los de la incidència perquè agafés alternatives. Primer hem informat, i després hem posat tots els mitjans en el retorn de bitllet”. Renfe va ampliar ahir el temps per a la devolució exprés en cas de retard. La factura d’ahir els sortirà caríssima.

Un president d’Adif que viatja en avió

Tot i que la seu del departament de Territori és davant de l’estació de Sants, on arriben els AVE, Gonzalo Ferre (a la foto al costat del conseller Santi Vila) va agafar l’avió per venir a Barcelona. És cert que per no fer tard ahir el millor era l’avió, però crida l’atenció. Igual com el fet que Ferre expliqués que a primera hora del matí havia volgut parlar amb Santi Vila i va trucar al telèfon fix del departament. “I no el va agafar ningú”, va dir. ¿Que no té el seu mòbil o el del cap de gabinet? Amb aquesta comunicació s’entenen moltes coses...

Tercer problema al centre de control en un mes

Un Control de Trànsit Centralitzat (CTC) és com una torre de control d’un aeroport: recull la informació de tots els trens que hi ha circulant i vigila que mantinguin la distància entre ells -els cantons-. En el cas de Rodalies, el control es fa a través de les valises que hi ha a les vies, a diferència dels trens dels Ferrocarrils de la Generalitat, que estan monitoritzats. De fet, el conseller Santi Vila va viatjar dilluns fins a Califòrnia (EUA) per tancar un acord amb la Universitat de Berkeley per aplicar un sistema de monitoratge també als trens de Renfe, per millorar la seva seguretat i fiabilitat. Doncs el CTC de Barcelona, situat a l’Estació de França, va fallar ahir per tercer cop en poc més d’un mes. El 17 d’abril va caure el sistema informàtic per primer cop, i el dia 20 d’abril hi va tornar, aquest cop per una fallada elèctrica. Des de l’empresa Schneider expliquen que després d’aquestes dues primeres incidències ja van revisar i reforçar la seguretat perquè no tornés a passar, però ha passat, i amb més gravetat. De fet, el president d’Adif explicava ahir que dimarts ja es va reunir amb l’empresa per aquestes dues primeres incidències del CTC.

“Abans les decisions per controlar el pas dels trens les prenien les persones, i ara està automatitzat amb un programa informàtic”, recorda Sergi Saurí, director del Cenit. “És tan important que ho han de muntar de tal manera perquè, si falla alguna cosa, tinguis sempre un pla B, és molt greu que s’arribi al punt d’aquest dijous”, comenta Saurí, que insisteix: “Sigui l’error que sigui, és un error molt greu”.

Un dia horrible no només a Rodalies

Una avaria informàtica també fa caure el servei a la L9 i L10

El servei de les línies 9 i 10 del metro va estar ahir interromput a partir de les 15.09 de la tarda a causa d’una incidència tècnica que va afectar el sistema de control de trànsit fins a les 19.39 del vespre, moment en què tot el recorregut, entre La Sagrera (Barcelona) i Can Zam (Santa Coloma de Gramenet) i Gorg (Badalona) va tornar a estar operatiu. En recuperar-se el sistema es va procedir a aplicar els protocols de restabliment de l’estat dels trens i revisió dels túnels, per assegurar que les condicions de circulació a la línia 9 i 10, que funcionen sense conductor, fossin les òptimes. Per això, el restabliment del servei va fer-se per sectors, començant a les 18.30 pel tram Can Zam - Can Peixauet.

Segons va informar TMB en un comunicat, la fallada del migdia del sistema havia provocat l’aturada dels set trens que circulaven en aquell moment, de manera que va caldre que els tècnics d’operacions evacuessin els passatgers, unes 300 persones, a través de les portes d’emergència i els diversos itineraris segurs dels túnels i estacions. Un dels passatgers va haver de ser atès pels serveis mèdics. TMB va indicar que una mitjana de 1.500 persones que haurien agafat el metro ahir a la tarda no ho van poder fer per la incidència. A la tarda, la direcció del servei metropolità va reunir-se amb responsables de Siemens, l’empresa proveïdora dels serveis informàtics de la L9 i L10 del metro, per aclarir la causa exacta de l’avaria en el sistema de control del sistema ATS i evitar que torni a passar.

200 passatgers de l’AVE, atrapats dues hores en un túnel

Els 219 passatgers de l’AVE procedent de Marsella van veure’s ahir atrapats durant dues hores en un túnel prop de l’estació de Sants de Barcelona. Una avaria mecànica els va deixar sense llum als vagons, sense aire condicionat i sense cobertura per comunicar-se a través dels mòbils. Els passatgers van haver de canviar de comboi a través d’una única passarel·la, cosa que va alentir molt el trasllat. Els usuaris del servei van arribar a Sants cap a les 14.30. Allà els esperava un dispositiu de Renfe per reubicar els passatgers que havien de seguir el seu trajecte fins a altres estacions o fins al destí final, Madrid. Els usuaris van explicar que en alguns vagons s’havia viscut “cert nerviosisme” i van queixar-se de la poca informació rebuda. A banda, també ahir al matí un altre tren AVE que feia el recorregut entre Tolosa i Madrid va arribar a Girona amb quaranta minuts de retard per una incidència que va produir-se a França, segons va indicar Renfe.

stats