Publicitat
Publicitat

TRÀNSIT

La DGT ensopega i tanca el 2014 amb 54 morts més a la carretera

Gràcies a Catalunya i el País Basc, on l’Estat no té competències, pot vendre un balanç de l’any positiu

Des de l’any 1998 la Direcció General de Trànsit (DGT) a Catalunya només té competències per expedir els permisos de conduir i matricular els cotxes. El mateix passa al País Basc des del 1978 amb la Constitució espanyola. En aquests dos territoris l’Estat no pot decidir res sobre seguretat vial, ni quines campanyes de prevenció fa, ni quines mesures s’han d’aplicar per reduir la mortalitat a les carreteres, i el control del trànsit pertany exclusivament als Mossos d’Esquadra i a l’Ertzaintza. Quan la DGT fa els seus balanços anuals, també inclou els resultats de Catalunya i el País Basc perquè són les xifres estatals. El descens progressiu de la mortalitat a les carreteres espanyoles des de fa més d’una dècada ha sigut uniforme a tot l’Estat, fins a aquest 2014, en què la DGT ha ensopegat.

El 2 de gener el ministre d’Interior, Jorge Fernández Díaz, es congratulava perquè Espanya havia tornat a reduir la xifra de morts a les carreteres respecte a l’any anterior, tot i que era una reducció minúscula (tres morts menys) comparada amb els anys anteriors, amb reduccions de més de 100 i 200 morts. De fet, sense les xifres de Catalunya i el País Basc, que han sigut especialment bones aquest 2014, el balanç de les carreteres on la DGT i la Guàrdia Civil sí que tenen competències seria molt negatiu (vegeu el gràfic adjunt), amb un repunt dels accidents mortals molt important: 54 morts més que el 2013. Si es fa el mateix exercici de restar les dades del Servei Català de Trànsit i de Trafikoa de les de la DGT en els anys anteriors, s’observa que el descens de la mortalitat a l’Estat anava en paral·lel, però aquest any s’ha trencat. Per què? El ministre Fernández Díaz va justificar que el 2014 havia augmentat notablement la mobilitat a les carreteres espanyoles, amb 5,5 milions de desplaçaments més (1,5% més), i que el parc mòbil està molt envellit per la crisi: els vehicles implicats en accidents mortals tenien 12 anys de mitjana. Aquests handicaps, però, són idèntics a Catalunya i al País Basc, on la reducció de la mortalitat respecte a l’any anterior ha sigut de les més importants dels últims anys.

11 anys reduint la mortalitat?

El ministre d’Interior, malgrat que la reducció de la mortalitat a tot l’Estat ha sigut mínima aquest 2014, va treure pit que “per onzè any consecutiu” el nivell de sinistralitat ha millorat. L’associació de defensa de l’automobilista Dvuelta va denunciar en un comunicat que aquesta dada no és certa i acusava la Direcció General de Trànsit (DGT) de manipular les estadístiques de sinistralitat perquè el resultat a final d’any fos positiu per poder dir que es mantenia la tendència de reducció, exigida per la UE. Segons Dvuelta, no és cert que hagin mort 1.131 persones a Espanya, sinó que segons els seus càlculs han sigut 1.137, i per tant, el balanç seria negatiu.