Publicitat
Publicitat

CAOS FERROVIARI

Es tiren els trens pel cap

Vila, decebut amb Pastor i indignat amb Santamaría per mentir amb les inversions a Catalunya

L’endemà d’un dels col·lapses que passaran a la història dels grans caos de Rodalies, l’Estat i la Generalitat es van enganxar en una picabaralla dialèctica molt agra, amb acusacions de mentir mútues. Amb aquest context, sembla poc probable que amb aquest govern espanyol sigui possible el traspàs complet de Rodalies que exigia dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. La vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría va encendre els ànims del Govern al migdia, a la roda de premsa posterior al consell de ministres, amb una resposta que duia escrita: “Per cada euro d’inversió en matèria ferroviària a Madrid (55,64 milions d’euros), se n’han invertit dos a Catalunya (113,6 milions) durant aquesta legislatura”. Santi Vila no va tardar a respondre-li de manera contundent. “Només una combinació de malícia i desconeixement explica que puguin tenir l’atreviment de dir que s’han fet més inversions a Catalunya que al conjunt de l’Estat”, va dir. La xifres de la vicepresidenta, acotades al període 2012-2014, només s’entenen si és que hi afegeix els diners invertits en l’alta velocitat, que no influeixen en res a Rodalies. Li va recordar que el govern Zapatero va elaborar un pla de Rodalies -sense comptar l’AVE- 2009-2015 per a Madrid (5.000 milions d’euros) i un altre per a Barcelona (4.000 milions), i que a hores d’ara a la capital espanyola ja s’ha executat el 100% de la inversió, i a la catalana tot just el 7%. Per aquest motiu Santi Vila va afirma que “totes les xifres els desacrediten sense cap mena de dubte”, i va convidar la vicepresidenta a venir a Barcelona el dia que vulgui “a fer un passeig en tren”: “Que sigui l’atzar qui digui si tenim incidències o no”. Al marge de l’enganxada amb Santamaría, Santi Vila, en una entrevista a RAC1 a primera hora del matí, va mostrar-se “decebut” amb la ministra de Foment, Ana Pastor -amb qui sempre ha tingut bona sintonia-, i va admetre que la de dijous “va ser una conversa difícil”.

Excel·lència en puntualitat?

Soraya Sáenz de Santamaría també va defensar que la xarxa de Rodalies de Barcelona va molt millor del que els polítics catalans deien dijous amb la xifra de l’índex de puntualitat: 96,87% segons la vicepresidenta. Però d’on ha tret aquesta dada que sembla insòlita, tenint en compte les queixes constants dels usuaris? En un dels últims reportatges de l’ARA sobre Rodalies, Renfe ens va dir que l’índex de puntualitat de les Rodalies el 2014 era del 94%. Una diferència mínima respecte a les dades del govern espanyol, que pot tenir a veure amb el període agafat. Però el més significatiu és que potser la vicepresidenta no sabia què s’amaga darrere d’aquest percentatge. Renfe només compta com a retards per comptabilitzar-los a les seves estadístiques els que superen els 15 minuts respecte a l’horari previst. I per què 15 minuts? Doncs perquè és el temps a partir del qual els usuaris poden demanar la devolució del bitllet, i el retard mínim a partir del qual Renfe informa d’una incidència. L’ARA Control Rodalies s’elabora a partir d’aquesta informació, i des de l’1 de gener s’han produït 451 incidències, tres cada dia de mitjana. És a dir, per sota dels 15 minuts, el retard és inexistent per a Renfe, encara que per als usuaris sí que ho sigui.

L’“excusa” de la independència

La vicepresidenta del govern espanyol també va ser molt contundent a l’hora de criticar els polítics catalans que el dia abans havien dit que amb la independència de Catalunya el col·lapse de dijous no hauria passat: “No pot ser que qualsevol assumpte s’utilitzi per a la reclamació constant. Cal ser una mica més seriosos”. Santamaría va recordar que dijous a la tarda també va caure el sistema informàtic del metro de Barcelona. “¿Això també va lligat a la independència?”, va ironitzar.

Renfe multiplica per 14 les devolucions de bitllet respecte a la mitjana

Renfe va haver de tornar el bitllet a 8.300 passatgers per culpa del col·lapse de dijous, segons van informar ahir fonts de la companyia ferroviària. Es tracta d’un 10% del total de 80.000 usuaris de Rodalies, regionals i llarga distància que circulen pel corredor mediterrani, afectats ahir. Aquestes són dades de les devolucions exprés fetes només dijous, el dia dels fets, però Renfe va ampliar el termini fins ahir per poder demanar el retorn del bitllet. Aquestes 8.300 devolucions de dijous són una xifra molt considerable, ja que la mitjana del 2014 va ser de 600 devolucions al dia. Aquest sistema, instaurat el 2007, permet al viatger canviar el seu bitllet cancel·lat per un títol per al mateix recorregut que el bitllet original en un termini de 30 dies naturals.

L'