04/06/2015

Les autoescoles ‘de qualitat’ tindran taxes més baixes

3 min
Les autoescoles  ‘de qualitat’ tindran taxes més baixes

BarcelonaEls pares sempre busquen la millor escola per als seus fills, on els donin la millor educació, però no sempre filen tan prim a l’hora d’escollir autoescola perquè amb 18 anys aprenguin a conduir amb seguretat. Amb la crisi han proliferat les autoescoles low cost, que ofereixen treure’s el carnet a un preu quasi regalat, i el Servei Català de Trànsit considera que no ofereixen una formació prou bona per evitar accidents, i les vol combatre amb la creació del segell AeQ: autoescoles de qualitat. Aquest projecte està a punt d’arribar a la taula de consell executiu del Govern, que el podria aprovar abans de l’estiu. Les autoescoles que obtinguin el segell de qualitat hauran de complir uns requisits mínims, però a canvi el Govern les recomanarà i potenciarà pels seus canals oficials. I, el més important, tindran una reducció important de les taxes de tramitació que els permetrà competir al mercat amb els preus baixos de les low cost.

El Servei Català de Trànsit (SCT) fa temps que sap que amb les mesures clàssiques per evitar els accidents -sobretot les multes- no podrien seguir reduint-los al mateix ritme que fins ara, i que cal anar més enllà, sobretot en l’àmbit de la formació. Una de les mesures plasmades en l’últim pla estratègic del SCT és aquest segell de qualitat de les autoescoles. La llei permet que qualsevol persona amb el títol de professor d’autoescola en pugui obrir una sense cap altre requisit.

Simulador de bolcades

Com que la Generalitat no té capacitat per canviar aquesta llei, ha optat per premiar i potenciar els centres que a més de complir la normativa vigent tinguin unes característiques diferencials superiors a les que exigeix la legislació ordinària, i que fixa el Servei Català de Trànsit. Per exemple, que la flota de vehicles per fer pràctiques no tingui més de sis anys, o que un 40% dels alumnes com a mínim hagin de fer 6 hores d’un curs de seguretat viària del SCT dins la formació teòrica de l’autoescola, que inclourà un simulador de bolcades. Segons expliquen des de Trànsit, aquesta és la millor manera de ser conscients del perill d’un accident i comprovar què passa quan bolques i no dus el cinturó posat, a part de la multa.

“El mercat cada cop és més petit i les autoescoles estan competint en preus, cosa que no és bona, perquè estem parlant d’educació”, explica a l’ARA Maria Olivera, presidenta de la Federació Catalana d’Autoescoles. Olivera considera que la publicitat de preus baixos -“Qui cregui que per 60 euros pot tenir un carnet de moto s’equivoca”, diu- té una part de màrqueting, ja que al final no sempre surt tan econòmic. “S’ha de llegir bé el contracte que signes i saber què inclou i què no, com la renovació de papers, taxes, si les pràctiques són de 45 minuts en lloc d’una hora, etcètera”, recorden des de la federació d’autoescoles. “Alguna cosa ha de fallar quan ofereixen aquests preus: les coses tenen cost”, afegeix.

Preu i qualitat

Javier Moreno, director de l’autoescola Car Land de Barcelona, ofereix les pràctiques a 20 euros, però no es considera una low cost : “La gent que ve vol fer poques pràctiques per pagar menys, però només les oferim a 20 euros si en fan 20. Aquest és el nostre segell de qualitat, que els forcem a fer més pràctiques; no volem ser els més barats sinó que els alumnes facin un mínim de pràctiques”. Javier Moreno diu que, malgrat tot, els alumnes poden examinar-se quan vulguin, “encara que no estiguin preparats”. El director de Car Land, però, recela una mica de la proposta de Trànsit: “No sé quina finalitat té aquest segell, ja que la qualitat l’hem de donar tots, i la qualitat no és només una qüestió de preu, no sempre van associats”.

El juny del 2014 el Servei Català de Trànsit va crear un grup de treball d’autoescoles de qualitat amb tots els representants del sector per definir un estàndard de qualitat per als que volguessin optar a aquest distintiu, que està a punt de veure la llum. A banda dels requisits materials i de formació del professorat, els centres que vulguin el segell hauran de fer una avaluació als alumnes sobre conceptes de seguretat viària a l’inici del curs i al final per comprovar-ne l’evolució, i una altra sis mesos després de l’obtenció del carnet.

stats