29/06/2016

47 catalans s’han quedat sense punts 3 cops

3 min

BarcelonaDivendres farà 10 anys que va entrar en vigor a Espanya el carnet per punts amb un resultats excel·lents. Des del 2006 s’ha reduït la mortalitat a les carreteres en un 50% -reforçant una tendència ja a la baixa-, però el sistema, lloat per tothom, té un punt feble no resolt: els multureincidents. Catalunya és la comunitat de l’Estat que més persones han perdut alguna vegada tots els punts del carnet en aquests 10 anys, 36.715 -segons dades de la DGT-, de les quals 34.828 l’han perdut només una vegada, 1.840 dues vegades, i 47, tres. “Ens preocupen aquests reincidents que han perdut el carnet dues o tres vegades, i per això hem creat un grup de treball per estudiar possibles mesures”, explica la directora del Servei Català de Trànsit (SCT), Eugenia Domènech. Un dels problemes és que quan es va dissenyar el sistema per punts no es va posar límit al nombre de vegades que es poden perdre tots els punts. “Hem d’estudiar si s’ha de posar un límit o dissenyar un curs especial per als multireincidents”, afegeix Domènech. Després de Catalunya, les comunitats amb més conductors que han perdut tots els punts almenys un cop són Andalusia (35.243) i Madrid (22.132), i totes tres sumen la meitat dels conductors de l’Estat que els han perdut tots en l’última dècada: 185.345. Dels conductors perillosos -que han perdut tots els punts tres vegades-, a Espanya n’hi ha 257, i n’hi ha tres que els han perdut quatre vegades o més.

47 catalans s’han quedat sense punts 3 cops

"El sistema ha d’evolucionar"

Una de les autoritats en el món del trànsit, Luis Montoro, catedràtic de seguretat vial de la Universitat de València, explica a l’ARA que els multireincidents són un dels forats del sistema de carnet per punts: “Que estigui demostrat que el carnet per punts ha funcionat no vol dir que no hagi d’evolucionar; el sistema es va dissenyar pensant en els conductors infractors normals, però no en dos grans col·lectius: els que tenen algun trastorn o els alcohòlics o toxicòmans. Aquests requereixen un tractament i una reeducació especial, com es fa a Àustria i Alemanya”. Segons Montoro, el sistema actual no serveix per a aquests dos grups de conductors, que són molt més nombrosos del que es podria pensar i acumula un nombre molt elevat d’accidents amb víctimes.

Ja ningú posa en dubte a l’Estat les bondats del carnet per punts per a la reducció de la sinistralitat, tot i que no a tots els països ha sigut així, i alguns fins i tot han hagut de retirat el sistema davant l’allau de protestes. “El carnet per punts va canviar la mentalitat de la gent; abans el carnet era meu i només meu, i a partir del 2006 va passar a ser un contracte de confiança amb l’administració, i si el trenques, te’l retiren”, apunta la directora del SCT. En els primers anys de posada en marxa del nou sistema, les retirades del carnet es van disparar fins a les 8.104 en un any, el 2010, només a Catalunya. “Des de llavors la xifra ha anat disminuint gràcies a l’efecte rehabilitador i dissuasiu”, argumenta Eugenia Domènech. El que també ha canviat en l’última dècada són els motius principals de la retirada de punts. Actualment la principal causa de pèrdua és saltar-se un semàfor en vermell, que ha superat per primer cop l’excés de velocitat. El tercer motiu és l’ús del mòbil al volant, i el quart, conduir begut.

113.000 alumnes

En aquests 10 anys a Catalunya s’han fet més de 10.000 cursos de recuperació de punts o del permís, als quals han assistit 113.000 conductors, i es manté alta l’assistència a aquests cursos des del 2011. “El model català de cursos busca el canvi d’actitud del conductor i el rebuig social d’algunes conductes”, recorda la directora de Trànsit. Segons un estudi fet per la càtedra de seguretat vial de la UAB, només el 23,5% dels que han fet un curs de recuperació torna a perdre punts abans de dos anys. Un altre estudi fet a Madrid i València diu que el 94% dels assistents a aquests cursos diuen que tots els conductors els haurien de fer. Per aquest motiu el Servei Català de Trànsit estudia incloure aquest model de curs per als preconductors, és a dir, a les autoescoles.

stats