12/08/2016

Qui surt guanyant amb el canvi d'horaris de la R16?

2 min
Un dels trens de la R16 sortint de l’estació de Tortosa.

BarcelonaTot i que és agost, el canvi d’horaris de la línia R16 de Rodalies (Tortosa-Barcelona) -cada trajecte dura uns 10 minuts de mitjana més- ha necessitat només una setmana per aconseguir que els usuaris posin el crit al cel. Els trens segueixen arribant tard, malgrat que han ampliat l’horari per absorbir retards crònics, però menys que abans, com es pot veure en el gràfic. Per tant, si els usuaris segueixen sense poder-se refiar dels horaris oficials, ¿quin és l’únic efecte tangible d’aquest canvi? Doncs que Renfe ha de tornar menys diners en Devolució Xpress. En una sola setmana, des que van entrar en vigor els nous horaris, segons ha recomptat la plataforma d’usuaris Trens Dignes Ebre, 17 trens han arribat més de 15 minuts tard, mentre que en el mateix període abans d’allargar els horaris havien sigut 48 els que havien arribat tard amb dret a devolució.

Qui surt guanyant amb  el canvi d'horaris de la R16?

Els usuaris diuen que aquesta modificació s’ha fet per cronificar els retards i estalviar-se la Devolució Xpress. ¿I qui guanya diners -o en perd menys, ja que el transport públic és deficitari per definició- amb això? Renfe diu que ells no, encara que siguin els que cobrin els bitllets i facin les devolucions en cas de retards. Un portaveu de l’empresa afirma que ells ni hi guanyen ni hi perden amb les devolucions, igual que tampoc guanyen més diners si es venen més bitllets, ja que ells tenen un contracte amb la Generalitat que els paga pel servei que donen, independentment del nombre de viatgers que hi hagi. Segons explica Renfe, és el Govern qui fixa les condicions de la Devolució Xpress, que podria modificar si volgués, “igual que podria decidir que mentre duri la modificació d’horaris el bitllet sigui gratuït”. “I si fos així, nosaltres cobraríem el mateix pel servei”, afegeixen. Fonts de la Generalitat, pel seu compte, també s’espolsen la responsabilitat de qui es beneficia de la reducció del nombre de devolucions, i asseguren que ells “segur que no”. El departament de Territori i Sostenibilitat també recorda que ells, com a titulars de Rodalies, haurien de ser els que paguessin a Renfe pel servei amb els diners que els traspassés l’Estat, però el govern espanyol el que fa és pagar directament a Renfe, obviant la Generalitat. Per tant, insinuen que el beneficiari final és l’Estat.

Sigui qui sigui que treu profit de pagar menys devolucions del bitllet, un treballador de Renfe que no vol revelar el seu nom explica que la Devolució Xpress -que va començar el 2007 arran dels problemes que provocaven a Rodalies les obres de l’AVE- és “maquillatge” perquè poca gent ho demana en realitat. “Qui compra un bitllet senzill per anar un dia a un lloc, no perd el temps reclamant-ho, ja que no li tornen els diners, sinó un bitllet senzill per al mateix trajecte, que no sap quan tornarà a fer. I qui fa sovint aquell trajecte, té bitllets mensuals o trimestrals, i no els afecta si els donen un bitllet senzill a canvi del retard”, conclou.

stats