Publicitat
Publicitat

LA BATALLA PELS CONTINGUTS

Al mal Netflix, bona cara

El sector defensa que l’arribada del gegant americà del vídeo a la carta pot tenir efectes positius

L’arribada de Netflix a Espanya s’ha anunciat -i desmentit- prou vegades perquè recordi la faula de Pere i el llop. Aquesta setmana s’ha dit que serà, finalment, al setembre. La companyia no ho vol aclarir i, segons declarava a l’ARA, només pot dir que “l’expansió global es completarà en els dos anys vinents”. Però aquest diari ha pogut saber que l’empresa està en contacte amb proveïdors de continguts espanyols, de manera que agafa versemblança la idea que el desembarcament serà imminent. ¿Serà, tanmateix, el llop que alguns han anunciat? ¿Canviarà les regles de joc de la televisió de pagament a Espanya? No ho sembla, tenint en compte les respostes obtingudes dels diversos operadors. Al contrari, el discurs majoritari assenyala que el desplegament de Netflix comportarà beneficis.

És el cas de Canal+, per exemple. “El mercat de la televisió de pagament ha estat llastat perquè s’ha construït des del premium ”, explica Pablo Romero, director de continguts de Yomvi, la plataforma online del canal. “I això ha comportat un salt massa alt per poder penetrar massivament en el mercat espanyol. L’existència de trams baixos com el que representa Yomvi Play o Netflix ajudarà a fer més accessible i valuós Canal+”. De moment, la plataforma senyera del pagament a Espanya va posar en marxa a l’octubre Yomvi Play, que, per sis euros mensuals, dóna accés a sèries i pel·lícules del catàleg (tal com també fa Netflix, més enllà de les sèries que produeix). En aquests cinc mesos, han aconseguit prop de 500.000 clients.

Un parer similar tenen a Movistar TV (en ple procés d’adquisició de Canal+). Paloma Bravo, directora de màrqueting i publicitat de la cadena, explica: “No ens sentim amenaçats per l’arribada de Netflix; al contrari, la competència ens fa millors, així que benvinguts siguin. No creiem que ens afecti perquè nosaltres tenim un servei molt complet, amb drets esportius i de sèries que podem estrenar, i en exclusiva, tan sols 24 hores després que s’emetin als Estats Units. Ells, a Espanya, no disposaran d’això. Perquè cal recordar que els drets van per països i cada territori és un món”.

També es creu en aquest efecte positiu des de plataformes que ja han nascut específicament per al vídeo sota demanda (VOD, per les sigles en anglès). És el cas de Wuaki.tv. Tot i que no té un pronunciament oficial sobre Netflix, fonts de la companyia explicaven a aquest diari: “Se li ha de donar la benvinguda. És un operador important que farà que molta gent conegui aquesta modalitat, que encara està en ple creixement. La seva entrada pot ajudar a millorar la penetració del vídeo sota demanda. Com que el mercat encara no és madur, sinó emergent, la seva arribada serà positiva, ja que, encara que hi hagi un operador més a repartir, farà més gran el pastís”.

Reticències dels productors

Des de la banda dels productors, en canvi, sí que es volen explicitar algunes alertes que genera la vinguda de Netflix a Espanya. “Demanem que respecti les quotes que marca la llei pel que fa al cinema espanyol i europeu i també que el pagament d’impostos es faci a Espanya i no a Luxemburg”, diu Ramon Colom, president de la Confederació de Productors Audiovisuals Espanyols (FAPAE). “El seu desembarcament reactivarà el debat sobre les diferents finestres d’exhibició, és a dir, qui pot estrenar què i, sobretot, quan. És veritat que s’han de revisar aquests calendaris, però cal fer-ho arribant a un acord entre les parts. D’altra banda, serà essencial veure quin tipus de pel·lícules donen i, sobretot, si respecten el model cultural català o espanyol, o bé si és una via per col·locar subproductes americans”.

En aquest debat, un dels punts de vista a considerar és el dels distribuïdors. Per a Adolfo Blanco (A Contracorriente), l’arribada de Netflix serà positiva “perquè aportarà la seva experiència d’èxit a altres països. Netflix ha demostrat que sap empaquetar de manera atractiva els continguts per ampliar l’oferta legal, que és una de les coses que reclamen els internautes. Com més botigues i punts de venda, millor. I al mercat espanyol hi ha lloc per a un operador com ell, amb múscul. Això sí, Movistar està sent molt agressiva en les compres, així que val més que sàpiguen que el partit serà llarg i l’èxit difícilment immediat”.

Els internautes corroboren que veuen amb bons ulls que Netflix s’instal·li a Espanya. “És una bona notícia perquè augmenta les modalitats de contractació i l’oferta de continguts legals, que és una cosa que sempre hem trobat a faltar”, assegura Víctor Domingo, president de l’Associació Espanyola d’Internautes. “Segons els nostres estudis, s’han emès 1.700 sèries, però només n’hi ha 400 a les quals es pugui accedir legalment. La resta són els usuaris els que les han penjat i han dedicat part del seu temps a subtitular-les i fer-les accessibles”.