Publicitat
Publicitat

ERC vol frenar al Parlament que un privat gestioni els anuncis de TV3

Els treballadors denuncien que la cadena hi sortiria perdent

El Parlament sotmetrà a votació avui una moció d'Esquerra que demana "aturar de manera immediata" el projecte de fer que sigui una empresa externa qui gestioni la publicitat de TV3. El fet que sigui el soci de govern de CiU qui presenti la proposta fa que tingui opcions de prosperar si reuneix el suport dels partits de l'oposició. La pilota és al terrat del PSC: ha presentat una esmena que fa pensar que accepta el fons de la qüestió -és a dir, la gestió privada-, tot i que és previst que se segueixi negociant fins a última hora. ICV, C's i les CUP, en canvi, han criticat la mesura i es preveu que facin costat a ERC, mentre que el PP es mostra dubtós.

La direcció de TV3 defensa aquesta opció com a via per fer front a la situació de duopoli que han creat Mediaset i Atresmedia. Després de les fusions de Telecinco i Cuatro, d'una banda, i Antena3 i La Sexta, de l'altra, només aquests dos operadors concentren vora el 90% de tot el que factura el sector televisiu en publicitat (tot i que d'audiència només sumen prop del 60%). Externalitzar els anuncis de TV3 a una empresa privada de mitjans hauria de permetre, al seu entendre, una posició negociadora millor, per volum o per diversitat de plataformes.

Però aquests arguments no convencen ERC. El diputat Sergi Sabrià explicava a l'ARA: "Mediaset i Atresmedia no poden participar en el concurs, perquè tenen ja una posició dominant i Competència no ho admetria. I TV3 ja és el tercer operador. Associar-se amb algú altre que faci televisió implica en realitat oferir molt poca quota de pantalla addicional. Recordem que les agències ho mesuren en l'àmbit estatal i, si fos el cas que s'hi afegís 8TV, l'augment de quota seria mínim". L'opció de diversificar la tipologia de mitjans tampoc sembla versemblant, a parer de Sebrià, "ja que aleshores no s'entén que hagin deixat Catalunya Ràdio fora del paquet".

També els treballadors hi estan radicalment en contra. Dimarts van celebrar una roda de premsa per fixar el seu posicionament. "Amb aquesta operació, TV3 hi surt perdent i només hi guanya l'operador privat", explicava un membre de l'equip comercial. El plec de condicions preveu que, dels 38 treballadors que té actualment el departament, 34 passin a la nova empresa i mantinguin les condicions laborals. Però, tot i així, creuen que es renuncia "a una part estratègica, ja que és la segona via d'ingressos i la que rebaixa la pressió sobre el finançament públic. També s'opina que malbarata "l'experiència acumulada de 30 anys".

Els treballadors recorden, a més, que TV3 és l'únic operador -a part dels dos gegants Mediaset i Atresmedia- que té una ràtio d'eficiència positiva. Aquest índex mesura la relació entre els ingressos publicitaris i la quota de pantalla. En altres paraules, TV3 factura més per cada punt de share que la mitjana del sector.

Una altra por expressada pels treballadors és que s'obri la porta a ser més agressiu a l'hora d'inserir la publicitat. El president de la Corporació, Brauli Duart, ha recordat diverses vegades que la durada i ubicació dels talls seguiran sent potestat de TV3.

Fins a 16 milions en joc

Si la moció no atura el projecte, el següent pas serà publicar el plec de clàusules del concurs. L'esborrany amb què es treballa preveu una comissió d'entre el 3% i el 7% de tota la publicitat facturada. "És insòlit que no hi hagi cap clàusula que prioritzi la captació de nous clients", se sorprèn Sabrià, "i en canvi es carregui amb una comissió els anuncis que ja aporta TV3, de clients seus". De moment, Grupo Godó, Grupo Zeta i Pulsa són algunes de les empreses que han mantingut contactes informals amb la CCMA, en què han expressat la seva voluntat d'optar-hi. El contracte té una durada de tres anys, ampliable fins a sis, i es calcula que durant aquest període, si s'estabilitza la publicitat, el soci privat pot guanyar 16 milions d'euros.