SÈRIES
Misc 05/07/2017

FX enfarina Los Angeles amb crac

Avui s’estrena ‘Snowfall’, relat cru de l’epidèmia de cocaïna fumada que va assolar Califòrnia als 80

i
àlex Gutiérrez
2 min
La sèrie mostra la transformació de Los Angeles amb l’arribada del crac.

BarcelonaEls que estiguin mínimament al cas de les condicions climatològiques de Califòrnia sabran que, nevar-hi, no hi neva gaire. Però l’estrena avui d’una sèrie que es diu 'Snowfall' (Nevada) -i que s’ambienta a l’assolellat estat durant els anys vuitanta- s’explica per l’altra neu que sí va fer estralls a Los Angeles i la seva àrea d’influència: el crac. Aquesta forma de cocaïna -que es consumeix fumada- és el centre d’aquesta ficció produïda per FX però que a Espanya es pot veure a través de la HBO.

La irrupció del crac altera les vides dels quatre personatges protagonistes. Franklin Saint, un camell de marihuana que s’embolica amb el crac (interpretat pel quasi debutant Damson Idris); Gustavo El Oso Zapata, un melancòlic lluitador mexicà (l’actor espanyol Sergio Peris-Mencheta); l’agent de la CIA Teddy McDonald (Carter Hudson), i Luica Villanueva, la filla d’un poderós narcotraficant (Emily Rios). Isaiah John i Billy Magnussen completen el repartiment principal.

Fàcil de produir, barata, a punt per ser utilitzada i amb un efecte potent immediat, el crac es va estendre durant els anys 90 com a resultat de l’excés de cocaïna en illes com les Bahames o la República Dominicana: la llei de l’oferta i la demanda en va fer baixar tant el preu que els traficants van decidir reempaquetar-la en aquest format, més perillós. En un sol any, del 1985 al 1986, les urgències hospitalàries derivades d’aquesta droga van créixer un 110%. 'Snowfall' es fixa en l’arribada del crac a la costa Oest i com els crims es van disparar automàticament un cop la nova substància va fer forat.

Al llarg de deu episodis d’una hora de durada, la sèrie narra també com la policia, alarmada per l’augment de la delinqüència associada a la droga, va endurir les seves actuacions, cosa que va provocar al seu torn nova conflictivitat social. A l’estil de ficcions com Mad men o Pan Am, un dels puntals de Snowfall és la seva voluntat de recrear amb la màxima fidelitat -des de la música als objectes d’ attrezzo - com era la vida a Califòrnia durant una època marcada per l’abundància econòmica i les seves corresponents ressaques.

Els crítics americans també l’han volgut comparar, per la seva estructura coral i pel pes de les tensions racials, a un 'The wire' de la costa Pacífica. A Metacritic, de les deu ressenyes de premsa americana -on ja han pogut veure els primers episodis- quatre són positives, cinc són neutres i només una és negativa (que la critica perquè és massa tòpica, comparada amb altres narcodrames).

Tot i que l’epidèmia va ser dolorosament real, la sèrie explica el moment històric a partir d’històries i personatges inventats. El seu creador, John Singleton, va guanyar un Oscar com a director per Els nois del barri i és també l’autor de films com 'Justícia poètica', 'Rosewood' (basada en la massacre contra negres perpetrada en aquest poblet de Florida, l’any 1923), '2 Fast 2 Furious' o 'Quatre germans'. L’acompanyen en l’escriptura Eric Amadio i Dave Andron.

stats