MITJANS PÚBLICS
Misc 15/09/2017

Ni blocs, ni espais cedits als partits: la campanya de l’1-O a TV3

L’anunci que la Generalitat envia als seus mitjans evita cridar a la participació per evitar represàlies

i
àlex Gutiérrez
3 min
Vicent Sanchis, director de TV3, entrevistant el president de la Generalitat, Carles Puigdemont.

BarcelonaLa cobertura de la campanya electoral de l’1-O de TV3 i Catalunya Ràdio tindrà singularitats derivades de l’excepcional situació jurídica del moment. Al marge de no haver-hi blocs electorals, no està previst que se cedeixin tampoc espais als partits, si més no en la seva forma tradicional: les formacions contràries a la votació difícilment els reclamaran, perquè reforçarien la legitimitat de la votació, i els partits que impulsen el referèndum estan conjurats per no posar en un complicat esbarzer legal els mitjans de la Generalitat.

Des de TV3 s’assegura que la cobertura informativa serà la normal. “I espero que a partir d’ara puguem seguir el mateix criteri de no tenir blocs en les pròximes eleccions”, explicava a l’ARA David Bassa, director d’informatius de la televisió pública. De fet, a les últimes eleccions generals -també excepcionals, en el sentit que es votava després d’una legislatura frustrada- les informacions sobre la campanya no estaven governades pel cronòmetre i el full d’Excel, sinó que els periodistes van poder dimensionar i ordenar cada tema exclusivament segons el seu criteri professional.

A l’espera de l’espot

L’arrencada oficial de la campanya del referèndum de l’1-O, aquesta matinada passada, comportarà un nou anunci de la Generalitat, que previsiblement farà públic avui. Encara no s’ha decidit, però, com l’emetran els mitjans públics -TV3 i Catalunya Ràdio- tenint en compte que el Tribunal Constitucional ha advertit tant els directors dels mitjans (Vicent Sanchis i Saül Gordillo, respectivament), com la presidenta en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Núria Llorach, que poden incórrer en “eventuals responsabilitats, inclosa la penal” si col·laboren d’alguna manera en “la preparació o organització del referèndum”.

La clau de volta és la creativitat concreta de l’anunci. El Govern intenta avançar en el camp de mines jurídic plantat per l’Estat sense fer-ne esclatar cap. Així, l’anunci serà merament informatiu i, a diferència d’altres conteses electorals, no reclamarà explícitament la participació de la ciutadania. Sí que informarà, per exemple, que els col·legis electorals obriran a les 9 del matí. I, tot i que no detalla quins equipaments actuaran com a centres de vot, avisa que aviat es farà pública la relació de llocs on es podrà dipositar la papereta.

Fonts del Govern contactades per l’ARA confiaven ahir que l’anunci es pugui veure a TV3 ja des d’avui al matí, però des de la CCMA s’aplica el criteri de prudència. “No hem rebut res encara -detallava a aquest diari una font de la direcció de l’ens-. Quan ho fem, haurem d’avaluar com hem de procedir per no trepitjar l’única línia vermella que ens hem traçat: no posar en risc, en cap cas, la seguretat jurídica dels professionals”. Queden fora d’aquesta protecció els membres del consell de govern de l’ens i els directors dels mitjans.

Ahir el comitè d’empresa i el comitè professional de Catalunya Ràdio emetien un comunicat conjunt en què asseguraven que seguirien vetllant “perquè tothom pugui continuar treballant sense pressions i amb respecte pels drets laborals i professionals”. La nota acabava amb una petició a la cúpula de la CCMA: “Demanem al consell de govern que assumeixi les possibles responsabilitats que se’n poguessin derivar”. Un dia abans, els comitès de TV3 elaboraven una nota en la mateixa línia.

Una altra mostra de la voluntat d’evitar posar TV3 com a diana fàcil de la repressió estatal es pot trobar en les paraules del president Puigdemont en l’entrevista de TV3 de dimecres. “Avui hi ha un espai de comunicació que s’escapa de les lògiques amb les quals s’han gestionat fins ara les insercions publicitàries i de la relació que ha existit de comunicació amb els mitjans convencionals -va declarar-. Tot el món de les xarxes socials cada cop és més poderós i influent i, a més, té una viralitat que és impossible que pugui ser controlada”. En conseqüència, es vol que bona part de la comunicació de l’1-O passi per aquests canals menys fiscalitzables per l’Estat.

L’entrevista a Puigdemont, èxit d’audiència

Amb un 21,9% de quota de pantalla i una mitjana de 615.000 espectadors, l’entrevista de Vicent Sanchis emesa dimecres al president de la Generalitat, Carles Puigdemont, va ser el programa més vist del dia i va impulsar TV3 com el canal més seguit de la jornada. A més, l’audiència acumulada -el nombre de persones que es van aturar al programa almenys un minut- va ser d’1.334.000 espectadors.

El registre obtingut supera netament els 537.000 espectadors que va obtenir, al juny, l’entrevista conjunta realitzada per Sanchis a Puigdemont i Oriol Junqueras. Aleshores el share de l’espai es va enfilar fins al 19%, cosa que suposa doblar la mitjana de la cadena els últims temps.

stats