Publicitat
Publicitat

PAREUMÀQUINES

Les notícies ‘segons un estudi’: meduses de les aigües digitals

Diversos mitjans digitals -jo ho he caçat a la web d’Antena 3- asseguren que “almenys el 30% dels espanyols canvien el seu destí vacacional a causa de les meduses”. Com que la xifra em sembla desmesuradament alta començo a investigar. Localitzo el teletip d’on ha sortit la notícia i veig que referencia un estudi de SafeSea. Uns quants paràgrafs enllà llegeixo: “El 31% dels enquestats han confessat que han modificat el seu destí de vacances si en ocasions anteriors han patit una picada de medusa ”. El condicional ho canvia tot! Tenint en compte, segons l’estudi, que les víctimes d’aquests invertebrats són un 30% (en els últims tres anys), resulta que només un 9,3% -un 31% del 30%- canvien el seu destí, d’acord amb l’estudi. Em segueix semblant massa, tenint en compte tota la gent que prefereix destins sense platja, o la gent que va a platges al marge de si hi ha meduses. Miro aleshores què és SafeSea i trobo que es tracta d’una empresa que ven... un protector contra les picades de medusa. Cap de les notícies que he llegit esmenten aquesta connexió. Ni expliquen amb quina mostra s’ha fet l’estudi. Truco a SafeSea i, amablement, m’envien el treball. Allà constato que les 301 enquestes via web s’han fet només entre gent que ha fet vacances a la platja en els últims tres anys. O sigui que el 9,3% que canvien de destí no són del total d’espanyols, sinó de banyistes. En fi: el xoc d’un baix nivell matemàtic i la pressa per no contrastar genera bunyols periodístics així.

Entre inconsistències matemàtiques, dades no contrastades, universitats fictícies i conflictes d’interessos, les notícies segons un estudi s’estan convertint en les meduses del periodisme digital: difícil capbussar-se en les aigües d’internet sense acabar amb alguna nafra.