Publicitat
Publicitat

IAQUÍ

Ja ha arribat la campanya de ‘lo nostro’

LA CAMPANYA electoral encara es farà esperar, però algunes institucions públiques aprofiten les darreres setmanes que els queden per fer precampanya. És una pràctica habitual, que no ve d’ara. Des de fa uns dies, el Govern balear i el Consell de Mallorca, juntament amb l’empresa de reciclatge Ecoembes, han empaperat, literalment, l’illa (almanco la de Mallorca) amb uns cartells publicitaris que, en castellà, clamen: “Orgullosos de lo nuestro” i, just a baix, “Orgullosos de reciclar”. Les dates de la campanya publicitària han coincidit amb la reaparició de José Ramón Bauzá al costat de l’escala de figueraler plena de sobrassades, una altra vegada a Campos, dinarot amb els seus i amb la mateixa escenografia que l’any passat va donar aquell triomfal “defensam lo nostro”. Jo, que faig tant de carrer per Palma com puc, només topava amb rètols en castellà, fins al punt que vaig arribar a pensar que, aquest sentiment d’orgull tan gran per “lo nuestro”, els governants balears i mallorquins havien decretat que només era possible expressar-lo en una sola llengua. Pensava també que havien tornat els temps en què, en veure que falten un parell de mesos per a les eleccions, els polítics que governen es posen molt nerviosos i tendeixen a tirar cap a casa, però molt cap a casa, en aquest cas cap a ‘lo nostro’. Com sempre, m’equivocava, perquè he trobat el cartell en català (ho pos en singular perquè de debò que jo només n’he vist un, contra una quinzena en castellà). I no diu ‘lo nostro’. Allà on sempre havia llegit “Orgullosos de lo nuestro”, en català diu “Orgullosos de la nostra terra”. És una manera de rectificar el discurs, una campanya propera i subtil, un sí però no, un acostar-s’hi sense penetrar-hi, una manera en definitiva d’anar alerta, perquè no diguin. En aquests moments de la legislatura, convé ser prudents.