Publicitat
Publicitat

És millor tirar els doblers a la mar

Els professionals de la publicitat saben que una mala campanya no és innòcua. És la primera o una de les primeres lliçons que els donen a la carrera, una d'aquestes lliçons que si no la reps d'un mestre, te la dóna la vida just quan comences a caminar. Una mala campanya publicitària fa mal a la marca, un maler, que deim a Mallorca. I no només en fa perquè qui la promociona s'hi deixa uns doblers, més o menys doblers, sinó perquè posats a tudar és millor tirar els doblers a la mar.

Ja poden ser només 25.000 euros els de la campanya 'Benvingut turisme sostenible' que va anunciar el Govern balear aquesta setmana passada, que són doblers tudats i, per això, tenen mal de fer encaixar amb la sostenibilitat. Ja pot ser una quantitat irrisòria per a una campanya que se suposa que vol aconseguir uns efectes determinats.

L'Executiu està preocupat per la incomoditat que manifesta una bona part de la població de les Illes per la saturació turística que es pateix als carrers i a les platges, als ports i a l'aeroport, a les carreteres, als mercats i als blocs d'habitatges. Es veu que no està tan preocupat per aquesta saturació com pel que pensam els habitants de les Illes, perquè en comptes d'invertir hores de feina i els doblers que facin falta a regular el lloguer turístic, el parc d'automòbils, el nombre de creuers que poden coincidir el mateix dia al port de Palma, a posar limitacions a la quantitat d'embarcacions o, fins i tot, a fixar unes xifres de turistes i de tot plegat que siguin sostenibles per al nostre territori, ens llança un missatge per xarxes socials i mitjans de comunicació.

Per descomptat que és benvingut el turisme sostenible. No crec que hi hagi ningú en aquestes illes que no ratifiqui l'obvietat que clama l'anunci. El problema, estimat Govern, és que el turisme que tenim i que promovem –em referesc al model turístic al qual hem arribat a hores d'ara–, és del tot insostenible per al territori, per al medi ambient, per als recursos naturals limitats i ho és, en conseqüència, per als que vivim i hem de conviure en aquesta terra. 

Governar és prendre decisions, com la que es va prendre en posar l'impost turístic. Però hi ha molta feina a fer abans de no aixecar un cartell que posi 'Benvingut turisme sostenible'. Sobretot perquè, precisament, és insostenible. I si qualque cosa no pot fer una campanya publicitària és despistar el personal amagant la realitat que ens topam a tota hora.