Publicitat
Publicitat

OPINIÓ

Explotacions i explosions

POBRE MANNÀ DEL TURISME. De què ens serveix, al comú de la gent, pertànyer a una comunitat que és una primera potència turística mundial? El turisme esvaí moltes ombres d’un passat ancorat en la misèria i l’emigració, però és com si, immediatament després, hagués imposat un sostre difícilment permeable. Entre els professionals que l’han pogut salvar, hi són nombrosos els majorals amb el fuet xisclant prop de les esquenes dels treballadors –i treballadores, sobretot. Entorn d’aquesta potència turística s’organitza una economia que produeix uns salaris per davall de la mitjana estatal i que allunya cada dia més els pobres dels rics. I que situa el salari de les dones un 17 % per davall del dels homes.

De què ens serveix, per què ho aguantam?

ICONOCLASTES 1. Els milicians de l’Estat Islàmic assoleixen, en la destrucció del patrimoni cultural de la Humanitat, una forma salvatge d’èxtasi: fereixen la resta del món en allò que té de més sensible; i mostren una manera de viure la religió en un paroxisme feréstec, que pretén l’adhesió de les masses islàmiques més desesperades.

I, no obstant això, si fóssim suficientment humils per relativitzar l’asincronia històrica, podríem reconèixer en aquesta barbàrie avantpassats nostres llunyans, que les escriptures enalteixen per haver destruït imatges i símbols de religions alienes. Si ho tenim present en la condemna dels fets, n’extraurem la millor disposició a protegir i reparar la memòria de la Humanitat, començant pel nostre patrimoni cultural –i paisatgístic.

ICONOCLASTES 2. Filòsof, sociòleg, artista: el dibuixant OPS ens convida cada dia a 'El País' a cavil·lar sobre coses. Ja l’any passat s’acabussà contra ARCO en algunes ocasions. Enguany ha estat especialment afinat en presentar-nos una paleta de pintor, tacada de pintura, duita en llitera possiblement cap a urgències. El posat dels que l'hi portaven no convida a l’optimisme. De fet, no sabem si la paleta està malferida o si ja ha traspassat. Potser hom li ha de practicar l’autòpsia. O encara una altra possibilitat: és a l’entrada del tanatori. OPS, sociòleg de l’art.

I és que ARCO és, entre altres coses, l’exhibició més obscena de la prepotència dels mercats en la definició de l’art. I el mercat sembla entestat a l’abandó de la pintura per part dels artistes.

PUBLICITAT
PUBLICITAT