Publicitat
Publicitat

PARLEM-NE

De marques i països: modes paral·leles

EN TEMPS DE CRISI no hi ha res com agafar-se als valors de tota la vida. La memòria ven. També en el terreny comercial. La tendència global de rescatar marques ha vingut per quedar-se. Triomfen els revivals . El Mini o les motos Ossa, la cervesa Moritz o, com a última novetat, els xandalls Meyba que Cruyff vol ressuscitar. Per cert, d'aquests en conservo algun de la meva joventut esportiva en un fons d'armari, amb els velcros destensats però els elèctrics colors blaugrana encara llampants. Potser aviat podré vestir-me amb la meva nostàlgia, i com si anés a l'última moda!

Si ens ho mirem bé, el que estem vivint políticament a Catalunya també té aspectes d'operació revival. La Catalunya estat va existir, va ser un producte homologable fa uns quants segles, amb bona sortida tant a l'interior com a l'exterior. Un producte que ja es va recuperar amb èxit en l'època de la Mancomunitat: l'any que ve en farà 100 de la creació del prototip inventat per Prat de la Riba. Al senyor Prat li va costar molt que a Madrid li donessin permís per patentar el model, que al capdavall va durar poc, tot i deixar un magnífic record: sí, va consolidar la marca. El segon rescat republicà, menys sòlid, va ser igualment efímer. I ara el senyor Mas planteja un negoci de debò, amb tots els departaments i copyright internacional. Ja li han dit que no, que això és competència deslleial, que a la Península el mercat de països està tancat. I és una llàstima, perquè la clientela ho demana a crits. I a més és tendència global.