Publicitat
Publicitat

OBSERVATORI

Òpera, també al Principal

Ocimax.- Crec que per primer cop Ocimax oferí una òpera en directe des del London Coliseum de Londres, el teatre més gran del Regne Unit –2.359 seients– i des del qual tan sols s’ofereixen espectacles en anglès. Aquí hi ha la novetat, poder veure ‘Il barbiere di Siviglia’ en una llengua que no és l’original en què va ser escrita. Director artístic, Jonathan Miller; director musical, Christopher Allen, i interpretada per Morgan Pearse com a Fígaro, Kathryn Rudge és Rosina; Eleazer Rodríguez, comte d’Almaviva, i Andrew Shore, Don Bartolo. Tots ells han passat en un moment o un altre pel Royal Opera House. Per tant, pel que fa la qualitat de les veus, per ventura cap d’extraordinària, tots molts compensats, cosa que fa que l’espectacle mantingui la consistència necessària perquè resulti d’allò més arrodonit. Està clar que les sensacions de sentir l’òpera de Rossini en anglès són, en un primer moment, estranyes, per allò del costum de no sentir-les en italià. Essent, com és argumentalment, una comèdia 'buffa' i, per una altra banda, ben cantada, aquest tret de mica en mica va passant més desapercebut, de manera que un es va trobant còmode davant la translació idiomàtica. De fet, la sensació –suposo que per la llengua emprada– és que estam davant un musical d’alt nivell, tant pel que fa a la música i la seva interpretació com pels cantants que la interpreten; sens dubte de molt més nivell que els habituals del gènere abans esmentat, fins i tot dels que l’estrenen. La comparació potser sigui odiosa, però el ‘background’ auditiu té aquestes coses. Sigui com sigui, seria injust menysvalorar-la com a espectacle. De fet ho vaig passar d’allò més bé, amb el valor afegit d’una retransmissió impecable, que al programa de mà no especifica qui n’és el responsable i que fa que la interpretació guanyi enters de manera exponencial, perquè si les veus passen l’aprovat amb escreix, la part dramàtica resulta extraordinària. Tots i cadascun dels actors i actrius, com a bon anglesos, estan clavats, sense cap necessitat d’apallassar els personatges, tots molt continguts, que no és el més habitual.

Teatre Principal.- El teatre Principal ja ha penjat a la seva pàgina web les òperes que formaran part de la programació de la XXX temporada, que s’iniciarà amb ‘Cavalleria Rusticana - I pagliacci, Salomé’ de Richard Strauss, tot un esdeveniment; ‘La traviata, Il barbiere di Siviglia’, que l’any passat fou la gran sorpresa en la versió dirigida per Eugenia Corbacho i, per tant, repeteix, i tancarà ‘Nabucco’. M’agradaria fer-ne una valoració, si més no aproximada, però no tenc ni idea de quins seran els cantants –ni un– com tampoc no sé qui serà el director, ni musical ni artístic, de cap de les noves òperes. Segurament és massa prest, tot al seu temps, que diria un alt càrrec de cultura. Supòs que ho anunciarà el nou director, que segons diuen el triaran el proper desembre, d’entre els que es postulin per al càrrec, que ho hauran de fer amb el seu currículum i un projecte sota el braç, que no és una tasca senzilla si tenim en compte que no saben, crec, amb quin pressupost comptaran al llarg de la legislatura i, en cas contrari, tampoc no saben quines partides ja estan predestinades, com és ara capítol I... Almanco ja no parlen de consulta popular.