19/06/2015

Neix Barcelona Obertura: benvinguts, melòmans

2 min
Neix Barcelona Obertura: benvinguts, melòmans

BarcelonaPer primera vegada a la història, les quatre principals institucions que es dediquen a la música clàssica a Barcelona han unit forces per impulsar una marca conjunta: Barcelona Obertura, amb el subtítol de Classic & Lyric. Nascuda sota l’influx de la plataforma Barcelona Global -entitat privada que es dedica a la promoció d’idees per projectar la ciutat i atreure talent-, Barcelona Obertura s’ocuparà de vendre conjuntament a nivell internacional les programacions de L’Auditori, el Palau de la Música, Ibercamera i el Gran Teatre del Liceu. En una primera fase, tot just s’han marcat al calendari sis períodes de la temporada vinent que són especialment atapeïts i en què els amants de la música podrien viatjar a Barcelona per gaudir de diversos concerts en els diferents teatre. Més endavant es pretén convertir aquestes propostes en paquets turístics amb entrades conjuntes.

Barcelona Obertura sorgeix de la convicció que la ciutat té una programació de clàssica i òpera de “qualitat i varietat”, assegura Víctor Medem, director d’Ibercamera i encarregat de la coordinació del projecte, però no és un destí habitual per als melòmans, que en canvi sí que viatgen habitualment a Viena, Berlín, París, Londres o Milà en funció de la seva oferta musical. L’Auditori, per exemple, té només un 2%-3% del públic estranger. Al Liceu va del 10% al 15% i al Palau pot arribar fins al 20%, però en tots dos casos tenen molt pes els atractius arquitectònics de les sales. L’objectiu és, doncs, posar Barcelona al mapa musical: “Volem entrar en l’imaginari dels melòmans”, deia Joan Oller, director del Palau de la Música.

Anar més lluny junts

Barcelona Obertura ha escollit de cada programació de clàssica els solistes internacionals més atractius, les millors orquestres i les òperes. Això ho ha estructurat en eixos com Top Artists, Musical Spring o Stars of the Piano. Aquest últim, per exemple, permet observar que en una sola setmana es donaran cita a Barcelona les superestrelles del piano Daniil Trifonov i Lang Lang, l’òpera Götterdämmerung de Wagner i Katia & Marielle Labèque.

La campanya internacional tindrà un pressupost de 220.000 euros que volen aconseguir d’institucions de promoció cultural i anirà destinada a mitjans especialitzats. Joan Oller aclaria que és una aposta “a llarg termini” però important perquè uneix tots els teatres: “Si vols anar ràpid, fes-ho sol; si volem anar lluny, fem-ho junts”.

stats