Publicitat
Publicitat

TRAGÈDIA AÈRIA, LA INVESTIGACIÓ

Lufthansa: “Era totalment inimaginable”

La companyia alemanya defensa els processos de selecció i la professionalitat dels seus pilots

“És un malson. És inimaginable. És increïble”. El director executiu de Lufthansa, Carsten Spohr, tenia ahir la cara desencaixada quan va comparèixer públicament a l’aeroport de Colònia-Bonn. Estupefacte encara, poca estona després de saber-se que un dels seus empleats havia estavellat expressament l’avió que pilotava als Alps, Carsten Spohr va mirar de posar paraules a l’excepcionalitat de la situació: “És el pitjor esdeveniment que ha passat mai en la història de la nostra companyia”.

Lufthansa, la joia de la corona de les companyies aeronàutiques europees, que mou anualment més de 100 milions de passatgers, va viure ahir el calvari d’haver de defensar el seu personal. “Tenim els millors pilots del món, tenim plena confiança en ells”, va haver de dir Spohr, que va assegurar que la seva empresa aplicava uns protocols estrictes -des de fa desenes d’anys- per contractar els empleats que estan al càrrec dels avions.

A aquests processos de selecció rigorosos també s’hi havia sotmès el jove Andreas Lubitz, que els va superar “sense cap dificultat”, segons la companyia. El copilot va passar totes les proves mèdiques i psicològiques i “era totalment apte per volar, sense cap dificultat”, va detallar el director executiu de Lufthansa.

Segons el relat de la companyia, el jove que va estavellar la nau va iniciar la formació l’any 2008 a l’escola de vol de Lufthansa a Bremen i el desembre del 2013 va començar a treballar com a copilot de naus del tipus Airbus A320 per a Germanwings -filial de Lufthansa- després de fer un últim reciclatge formatiu. Com que feia poc més d’un any que volava tenia poc més de 600 hores de vol acumulades a la companyia.

Lufthansa va assegurar que no tenia cap indici sobre els possibles motius que havien portat el copilot a estavellar la nau intencionadament. Però, sobre la possibilitat que es tractés d’un acte terrorista, el director general de la companyia va ser categòric: “No veiem que hi hagi cap raó per pensar que es pugui tractar d’un acte terrorista, no en tenim absolutament cap indici”.

Possibles canvis en els protocols

El gegant de l’aviació europea va reconèixer que potser s’haurien de canviar alguns dels protocols que aplica en l’operació de la seva flota integrada per més de 600 aeronaus. En tot cas, el director executiu de Lufthansa va confirmar que la porta de la cabina dels pilots de l’avió no es podia obrir des de fora si no ho autoritzaven des de dins -o no hi havia resposta en un curt període de temps-, un procediment implementat després de l’11-S. I també va haver de reconèixer que, seguint els procediments de la companyia, estava permès que a la cabina de l’avió s’hi pogués quedar una persona sola, a diferència del que passa als Estats Units.

Els experts en selecció de pilots a Europa van detallar ahir que a les proves a què se sotmeten els aspirants n’hi ha de cognitives, psicològiques i mèdiques, entre altres. “També la història personal hi juga un paper important, sobretot a les entrevistes que es fan: d’on vénen els aspirants, què han fet abans, quina mena de família tenen… Fins i tot se’ls pregunta quantes multes de trànsit els han posat”, va explicar Michael Müller, director de l’empresa ATTC.

PUBLICITAT
PUBLICITAT