30/06/2017

Jorge Javier Vázquez i els imbècils

2 min

El presentador de Telecinco, Jorge Javier Vázquez, presentador del Sálvame y del Sábado Deluxe, ha sentenciat: “S’ha d’estar desinformat o ser imbècil, o possiblement les dues coses a la vegada, per dir que Sálvame està en hores baixes. Precisament estem firmant una de les nostres millors temporades”. Carai. Que la facin en DVD, doncs. Les temporades de Sálvame ja a la venda als millors videoclubs. Amb tot, segurament el presentador té raó. Malauradament (l’adverbi el dic jo) Sálvame no està en hores baixes. Pot estar-ho el títol, l’estructura, els col·laboradors, el format o fins i tot el presentador. Però el model televisiu està a ple rendiment, com en els últims quinze anys. Perquè Telecinco viu, precisament, d’aquesta porqueria que la fa líder. Quan l’any 2008 va desaparèixer d’antena l’exitós Aquí hay tomate, el programa que justament va catapultar televisivament Jorge Javier Vázquez, es va dir que la teleporqueria havia entrat en crisi i que era l’inici del seu final. És obvi que les prediccions eren errònies. Es pot acabar un programa però no un model de fer televisió, una manera d’atrapar l’audiència i un mètode empresarial per autoabastir-se de conflictes i personatges. Sálvame és una fàbrica que podrà canviar de nom o d’aspecte en un futur, o substituir els treballadors per uns altres, però que mai atura la seva maquinària. Perquè el producte, la recepta i els ingredients els tenen claríssims i els continuaran venent. El segell Telecinco treballa per això: per imbecil·litzar l’audiència a base de conflictes molt simples que se succeeixen a un ritme trepidant, fabricar personatges plans que circulen per la cadena i que es llencen quan es gasten. Amb l’excusa d’un entreteniment innocu que la gent vol veure, suposadament, per riure i no pensar, abaixa cada vegada més el llistó del consum televisiu. Anul·la la capacitat de reflexionar sobre els continguts i ensinistra prèviament els adolescents amb formats com Mujeres y hombres y vivecersa i similars en el consum d’una televisió buida que anul·la l’esperit crític i el raonament intel·lectual. I això assegura una generació sencera de futurs espectadors dependents de la porqueria mediàtica, que són incapaços d’entretenir-se amb productes audiovisuals més complexos o que demanin un mínim de concentració.

Si Sálvame està en crisi d’audiència o s’esgota el model, Mediaset ja s’encarregarà de donar una nova disfressa a la teleporqueria per renovar la fam d’una audiència que no espera alternatives. Sálvame no està en hores baixes perquè tampoc n’ha tingut d’altes. Simplement és el que és. Els imbècils els fabriquen ells. El pitjor, però, és que altres cadenes considerin que aquest és el model a imitar per subsistir.

stats