Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

L’apocalipsi de Sant Joan

Dimecres, el dia de Sant Joan, a Noticias Cuatro valoraven la revetlla festiva arreu de les costes espanyoles. L’inici no podia ser més demolidor: “ Dejaron el cadáver tirado en la orilla. Le apuñalaron por la espalda en medio de la reyerta. Tenía veinticuatro años y es el suceso más grave de la noche de San Juan. Hay un hombre detenido”. El desastre continuava: “ Es el hecho más grave en medio de una multitud de intoxicaciones etílicas y peleas varias en Valencia”. El repertori de desgràcies continuava en un altre punt de la geografia: “ En Pasaia una explosión dejaba seis heridos”. Tenien les imatges gràcies a una gravació de mòbil. “ Diez de la noche. Comienzan a echar gasolina en esta hoguera. Gasolina pura y dura directamente del bidón. Primer error. Testigos en la primera fila, este grupo de niños”. Les imatges ensenyaven una colla de nens de quatre o cinc anys i immediatament la forta explosió de la foguera. La càmera que gravava saltava pels aires i se n’anava a can Pistraus. Caos total. Se sentien crits, plors i insults. La veu en off continuava: “ Por suerte ningún niño resulta herido”. I en la notícia incloïen tot de persones explicant que els pares ploraven i les senyores cridaven. Fins i tot enregistraven el testimoni d’un nen petit que, d’esquena a la càmera, explicava que “ toda la plaza estaba ardiendo”. El recorregut per la Península seguia: “ En Zarautz pasó algo parecido”, i vèiem una altra foguera gravada amb un mòbil. Immediatament una deflagració eixordadora i més crits i plors. “ Por suerte, sólo un herido a pesar de la imagen”. I així s’acabava la peça. Més que Sant Joan semblava Apocalypse now. És curiós com algunes festes es presten a la crònica negra i d’altres no. De les festes del Rocío, per exemple, ens n’ensenyen les desfilades de carruatges però no en detallen ni les baralles, ni els comes etílics, ni les sobredosis que es produeixen entre els assistents devots. Però, a més, la notícia apocalíptica de la revetlla i la crònica de les desgràcies només és possible en funció de les gravacions domèstiques de mòbil que aconsegueixen a través de les xarxes socials. Transcendeixen els vídeos dels accidents perquè capten el que és insòlit, i això fa que es construeixi una realitat esbiaixada i catastròfica. La revetlla queda reduïda a un Vídeos de primera tràgic que retrata un país de bàrbars. No hi ha cap altra intenció que el simple espectacle de l’actualitat. Crònica negra, foc i alcohol són els ingredients perfectes per donar a l’audiència l’entreteniment i l’espectacularitat visual que les privades exigeixen als seus informatius.