Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

L'enginy de Risto Mejide

Cuatro va estrenar dilluns a la mitjanit un nou format que deu tenir la bona voluntat d'incentivar l'emprenedoria. La idea és de la productora de Risto Mejide, que malda des de fa temps per lluitar contra la crisi difonent el lema que no s'ha de buscar feina sinó inventar-se-la amb alguna iniciativa que il·lusioni. La incubadora de negocios és un espai on una persona amb un projecte inicia el camí per arrencar-lo. Recorda una mica el poc reeixit Emprenedors que fa anys van fer a TV3, però en comptes de ser una competició cada programa és el seguiment d'un cas individual. Dilluns el participant volia instal·lar una tirolina urbana que travessés pel cel la Plaza de Callao. Muntar un negoci turístic aeri en ple centre de Madrid. Amb Raquel Sánchez-Silva de presentadora, el concursant començava a buscar socis, compartir la idea amb la família, consultar experts, trobar inversors, crear una imatge de marca, demanar assessorament a instituts d'empresa i aconseguir els permisos burocràtics. És a dir: un conyàs. Si al mateix concursant ja es veia que se li feia feixuc i era ell qui tenia la il·lusió, ja us podeu imaginar com motivava l'espectador. I més amb un projecte de tirolina urbana, que (digueu-me aixafaguitarres) ja es veu que la idea penja d'un fil.

A mig programa descobreixes la decepció del pare del noi, el mal rotllo de l'amiga i sòcia, els consells de fatxenda de l'inversor i la lentitud dels tràmits administratius. A més, quan el participant ha de defensar el seu projecte acaba reconeixent: "Esto es un juego para mí. Yo ya tengo mi trabajo". I, en el súmmum del despropòsit, acaba barallat amb l'amiga de tota la vida i amb el pare, que li deixa els calés de mala gana. Això si fas l'enorme esforç com a espectador de creure-t'ho tot plegat, perquè la veritat és que hi ha instants en què tens la sensació que t'han muntat el teatret televisiu de l'emprenedoria per justificar el programa. L'odissea de veure muntar el negoci d'un altre ja fa mandra i, si a sobre és de matinada, la predisposició que se li demana a l'espectador és sobrehumana. I a sobre el participant acaba tirant la tovallola al final. La incubadora de negocios, més que estimular a l'emprenedoria, sembla que vulgui dissuadir de tirar endavant un negoci propi.

Aquí l'únic que ha triomfat i ha fet honor al seu lema és Risto Mejide: ell ja s'ha inventat el seu projecte i se n'ha sortit. Ha col·locat el programa de tele a la graella. Una altra cosa és que després algú se'l miri.