Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

L’ós que tocava la trompeta

La capacitat de Telecinco per evidenciar la seva baixesa i manca d’escrúpols és extraordinària. Ha superat un nou llistó amb l’estrena de Vaya fauna, un talent show d’animals. No n’hi ha prou que les persones demostrin habilitats insòlites i inútils sinó que ara també ho han de fer les bèsties. Christian Gálvez, el presentador cridaner, arrencava amb humor enginyós: “ ¡Es un programa donde puedo decir que hay mucho animal suelto y nadie se ofende!” I també es pot dir que els creadors de Vaya fauna no tenen cap mena d’escrúpol ni sentit de la dignitat.

Hi ha un jurat anodí format per un domador de cavalls, la cantant Soraya Poyeya, l’actriu Yolanda Ramos i els bessons Gemeliers, que entre tots dos no en fan ni un de bo. Ells han de decidir quina parella d’amos i bèsties es mereix el premi. Vam veure actuar un garrí que anava amb les ungles pintades de rosa i minifaldilla i que obria i tancava calaixos, un gos que ordenava joguines, un ós que tocava la trompeta i un agapornis que pujava escales, ballava i feia petonets a la mestressa: “ ¡Dale un besito a mamá!”, li deia ella orgullosa a l’ocellet.

Quan portaves una bona estona mirant aquell programa et provocava un curtcircuit al cervell. Feia feredat veure tants animals obligats a tenir un comportament humà davant les càmeres. Animals actuant com persones. L’amo de l’ós bru, que feia una llàstima terrible, obligava la bèstia a imitar gestos humans i el feia caminar dret. El programa va fer que tota la família de l’ensinistrador estigués present al plató. La seva presència no era innocent: suavitzava l’estranya condició humana d’aquell ésser que maltractava l’ós i el feia tocar la trompeta o donar voltes a un hula-hoop amb el cercle al coll. Les criatures reforçaven el rol paternal d’aquell individu en comptes de semblar un simple i solitari domador malvat. Telecinco emetia un espectacle propi d’aquells costums de la vella Unió Soviètica, que per demostrar la supremacia de l’home i la disciplina de treball posava patins de gel als óssos, que lliscaven per la pista amb els turmells desllorigats i un pal d’hoquei a les mans.

Feia tot molta pena: un tigre jovenet es mostrava espantat enmig de l’enrenou del plató i els crits de Yolanda Ramos, un lloro va quedar paralitzat i tremolós sense obeir la mestressa, i l’amo del porc de les ungles pintades bramava desconsolat implorant una oportunitat per guanyar diners. Aquells animals explotats i utilitzats com objectes no feien més que recordar-nos com l’imperi Berlusconi i Mediaset contribueixen a la degradació progressiva de l’espècie humana.