07/08/2016

Nike i els homes anunci

2 min

Vint anys després de la Guerra del Vietnam, els Estats Units van aixecar l’embargament comercial a aquell país. La periodista Roberta Baskin, corresponsal en cap de la CBS News entre el 1992 i el 1997, va aprofitar-ho per investigar com les empreses privades nord-americanes van veure l’oportunitat de trobar mà d’obra més barata. Es va centrar en Nike i l’agost del 1996 Baskin i un equip de reporters de la CBS van viatjar fins al Vietnam per accedir a les naus industrials. Gràcies a la col·laboració d’una ONG local van demostrar amb imatges els abusos físics, els maltractaments i la situació d’explotació que patien les treballadores. Segons explica la mateixa Baskin, eren obligades a treballar amb la boca tapada perquè no parlessin mentre feien la feina i eren colpejades amb sabatilles esportives quan no estaven satisfets amb el seu rendiment.

El reportatge es va emetre per la CBS i va suposar un gran èxit d’audiència. Però el millor del cas és que va aconseguir provocar una reacció en la societat nord-americana: es van organitzar piquets davant les oficines de Nike i boicots a la marca. Phil Knight, aleshores president de Nike, va comparèixer en roda de premsa per negar les informacions del reportatge. La CBS, veient la bona acollida i repercussió d’aquell treball encapçalat per Baskin, va encarregar-n’hi una segona part. En plena preparació de la nova investigació periodística, un dia Baskin va rebre la trucada del seu productor executiu. Li va comunicar que aturés la feina. La CBS no emetria aquell segon reportatge perquè la cadena havia arribat a un acord amb Nike per patrocinar els pròxims Jocs Olímpics d’Hivern, que eren l’any següent. Brian Healy, productor de CBS News durant trenta-vuit anys, explica en el documental Shadows of liberty el que va passar: “La CBS estava pagant molts diners pels drets d’emissió, així que interessava trobar patrocinadors comercials que invertissin grans quantitats de diners i recuperar així la inversió que havien fet de cara als Jocs de Nagano”.

Baskin va denunciar la situació a la direcció de la cadena però tot el que va aconseguir va ser perdre la feina. Va ser destituïda del càrrec i poc després ella va demanar que li rescindissin el contracte. La CBS es va alegrar de dir-li adéu, segons ella mateixa admet. El 1998 es van confirmar les seves expectatives: els corresponsals d’esports de la CBS s’havien convertit en homes anunci de Nike. Els seus anoracs, jerseis i camises lluïen al pit el logotip de la marca, tot i la indignació dels mateixos treballadors. Estaven obligats a posar-s’ho davant de les càmeres. La connexió Nike-CBS quedava demostrada i també la manera com les grans empreses privades troben, en la inversió publicitària i els patrocinis, la manera de silenciar els seus draps bruts. En cas de problemes, just do it.

stats