02/12/2016

S’aposta pel clàssic

4 min
Els jugadors del Barça durant l’últim entrenament abans  del clàssic.

BarcelonaQui més qui menys aquesta setmana ha escrit un resultat en un paper i ha pagat una quantitat simbòlica al pot comú. I ho ha fet amb l’esperança que, avui a les 18.10 h, el marcador del Barça-Madrid reflecteixi el pronòstic fet per guanyar-hi uns quants calerons. No hi ha cap més partit a l’any que mobilitzi tantes porres com el clàssic. I això, traduït al 2016, traspassa la barrera del paper i el boli i es trasllada a l’univers infinit de les apostes online. “Un partit com aquest és un moment clau. S’animen a jugar els usuaris que habitualment no aposten”, comenta Pere Moliner, director de Suertia.

L’Associació Espanyola de Joc Digital, Jdigital, calcula que per a aquest Barça-Madrid s’hauran mogut 25 milions d’euros en apostes, un 25% més que l’any passat. I la tendència és a l’alça, en un sector que s’està consolidant dins l’e-commerce de l’Estat i ja és el quart segment amb més moviment. Sacha Michaud, president de Jdigital, afirma que “el Barça i el Madrid generen el 50% de les apostes de la Lliga durant tota la temporada” i el clàssic “fa evident l’impacte econòmic” dels dos clubs. De fet, la relació amb les cases d’apostes és sòlida. El Madrid va ser un dels primers clubs que es va vincular a una casa d’apostes, el 2007, amb un acord amb Bwin que va allargar fins al 2013. Actualment té un acord amb Codere. El Barça va signar per tres temporades amb Betfair.

Tant Codere com Betfair han ofert promocions especials per als aficionats madridistes i blaugranes. Les apostes més populars imiten les porres tradicionals -que tenen per objectiu encertar el guanyador o el resultat- però ofereixen altres possibilitats, com la doble oportunitat (dir que el Barça guanya o empata, per exemple), endevinar el marcador de la mitja part o concretar qui farà el primer gol, afinant entre Messi i Cristiano fins i tot. “Després hi ha infinites combinacions més”, afegeix Moliner. Es pot arribar a apostar per variables com el total de gols d’un equip, en quin parcial es farà l’1-0 o el 0-1, o el nombre de córners o targetes.

“Es va apostant en directe”

Però l’aposta en viu és el que ha seduït més els jugadors i ja representa el 75% de les activitats que s’acumularan amb el partit en marxa. “El moment prematx cada cop ocupa menys espai, tot es mou durant el partit. El jugador va apostant en directe en funció de com vagi la cosa”, assegura Moliner. Ha canviat la dinàmica d’esperar fins al final, que donava sentit a la porra o que ha convertit en tradició la travessa, comentada cada dilluns a la feina, el bar o la universitat. “Les travesses no canvien per un gran partit, segueixen sent 15 jornades. En tot cas, un Barça-Madrid afectarà el pot però no crea un pic com passa amb les apostes online ”, apunta Eduardo Losilla, creador del Quinielista. Ara ha guanyat pes la instantaneïtat de la vida moderna, gràcies a l’accessibilitat de les aplicacions mòbils, que tenen l’aposta a tocar d’un clic.

Jugador tipus

En aquest univers tecnificat, el jugador tipus és un home d’entre 20 i 35 anys i és multipantalla (les dones només representen el 17% del volum que registra la direcció general d’Ordenació del Joc). Res a veure amb l’adult que apostava per la “presencialitat” d’un joc que t’enviava a l’administració de loteria o al quiosc. La nova realitat deriva en apostes més volàtils però també més implicades en l’espectacle. “Les apostes permeten viure l’esport amb un extra de motivació”, afirma Michaud, mentre que Moliner ho interpreta com una “part d’oci” que ha d’afegir “emoció” a l’experiència. O afegir consol. “En un Barça-Madrid, l’aposta és més emocional que mai. Però hi ha qui aposta més amb la butxaca que amb el cor per tenir almenys una satisfacció si perd el seu equip”, afegeix.

El resultat més esperat avui segons els tradersés un 1-1, tot i que el Barça és substancialment més favorit pel fet de jugar com a local. La victòria blaugrana es paga a 1,85 euros, mentre que el triomf blanc arriba a 3,80. Però en un Barça-Madrid res és tan senzill i fa dies que els tipsters tipstersexposen les seves teories per recomanar les apostes més eficients. “Per a un bon tipster aquest partit hauria de ser igual que un Osasuna-Leganés. De fet, costa més trobar valor en la quota en un partit així, en què tota la informació és coneguda per tothom”, explica Daniel Mateos, cofundador de Pyckio.com, un portal que mesura l’eficiència dels recomanadors, a qui descriu com a “nois joves, amants de l’esport, que es passen hores analitzant partits i recopilant informació”. Després l’ofereixen -gratuïtament o en formats de pagament premium - als apostants a través de canals de Telegram i WhatsApp, les noves vies d’interacció. “L’element social no s’ha perdut, encara que ara la porra sigui virtual. Hi continua havent una necessitat de compartir l’aposta que s’ha fet, però ara es fa enviant una captura de pantalla per xat”, conclou Moliner.

stats