Publicitat
Publicitat

'Aaart!': un espectacle intel·ligent i entretingut

En el circ contemporani el concepte és com el fil argumental de l'espectacle. La idea de Xavier Erra, també director i escenògraf, per a la divuitena edició del Circ d'Hivern, rovell de l'ou del circ català, és realment brillant i el resultat francament bo. Barrejar el món de la pintura amb els exercicis circenses fonamenta tota una posada en escena, la de l'espectacle Aaart!, que de la senzillesa en fa virtut i en el qual l'humor, els equilibris i el joc constant dels intèrprets estan carregats d'energia positiva, de sorpreses i de moments de gran bellesa.

Malgrat que a la història de la pintura el tema del circ ha estat tocat per grans pintors (de Picasso a Renoir, Toulouse Lautrec i Seurat), no són aquests els quadres inspiradors de l'espectacle, sinó obres d'art contemporani en què la figura es descompon i que a la fi no van ser inspirats per la temàtica del circ. I això és un segon encert de la idea primigènia, ja que permet una llibertat, una recerca allunyada de la reproducció fidel i prenyada d'una imaginativa aproximació visual.

Els intèrprets passegen per les sales del museu i es lliuren a fer els exercicis que els provoca veure peces de Leonardo da Vinci, Malevich, Georg Baselitz, Arcimboldo, Egon Schiele i Joan Miró. De fet, això va passar realment: durant la creació de l'espectacle van visitar la Fundació Miró, i el resultat es projecta en l'últim número de la funció, que per nosaltres estaria, potser, més ben situat al principi.

D'allà en va sortir una escena realment imaginativa, amb equilibris sobre cubs de fusta apilats en una forma humanoide. Tot plegat, amb un equilibri còmic molt ben resolt. I és molt seductor el número de corda en què Irene Estradé vola amb suavitat i harmonia i construeix una dansa aèria sobre música clàssica, una banda sonora molt atractiva, com en tot l'espectacle. Aquest Circ d'Hivern pot fer molta carrera arreu de Catalunya. S'ho mereix.