05/10/2015

Ingmar Bergman convertit en teatre de tresillo

2 min
Ricardo Darín i Érica Rivas protagonitzen un drama descafeïnat.

BarcelonaÉs possible que si Ingmar Bergman aixequés el cap i veiés la versió que es presenta al Tívoli de Secrets d’un matrimoni es volgués tornar a morir. Tot i que els seus hereus estarien contents: l’espectacle, titulat Escenas de la vida conyugal, ha exhaurit les entrades per a tots els dies a Barcelona.

La funció, dirigida per la gran actriu Norma Aleandro i interpretada pel popular Ricardo Darín i Érica Rivas, té l’estructura de la versió teatral que el mateix director suec va fer d’un títol que primer va ser una sèrie de televisió i després un llargmetratge. Fins i tot segurament hi ha bona part del text. Però del que segur que no en queda res és de l’esperit i tractament dramàtic que va convertir la pel·lícula en una de les més preuades del director. La cirurgia dramàtica d’aquesta operació, totalment legítima, converteix el que era una mirada dura, freda, una radiografia psicològica del matrimoni, una reflexió sobre l’amor i el pas del temps, en una comèdia de tresillo, un teatre de bulevard destinat a entretenir, que s’aguanta per la popularitat de l’estrella del cinema argentí i una producció que podríem titllar d’austera, per despullada, o directament pobra.

La historia és la mateixa. La d’una parella burgesa acomodada amb dues filles i una relació normal, aparentment bona, que tenen problemes al llit. La relació es degrada i la violència psicològica i física i el dolor del trencament marquen les seves vides. Però d’això no hi ha res, entre la parella argentina, amb un Darín poc entregat i una Érica Rivas mal dirigida, que semblen enfrontar-se amb pistoles de plàstic que disparen aigua. Una funció superficial amb un final ridícul, sense cap veritat que colpeixi, però, això sí, farcit de gags verbals per distreure l’espectador, que acaba dret aplaudint els intèrprets.

stats