Publicitat
Publicitat

ARTS ESCÈNIQUES

Sobre l’exorcisme pendent d’Espanya

La transició política espanyola va obviar la revisió del règim de terror franquista. Un exorcisme imprescindible per a qualsevol societat que vulgui caminar sense els traumes del passat. Però deu ser veritat que els impunes fantasmes d’aquells temps influeixen, encara, en els seus hereus i d’aquí el menyspreu cap a aquells que busquen les despulles dels seus éssers estimats als camins i a les voreres de la pàtria anomenada Espanya.

La funció, dirigida com un poema dramàtic per la sempre combativa Carme Portaceli, posa llum sobre les víctimes femenines, sobre el dolor d’aquelles dones que, compromeses o no amb la lluita per la llibertat i la democràcia, van ser torturades i assassinades. Víctimes dobles pel menyspreu dels rebels, per a qui la dona era un ésser sense drets, un ciutadà de segona categoria.

L’espectacle es basa en un text de Carmen Domingo escrit a partir d’històries reals de supervivents recollides aquí i allà com un fresc de la indignitat, com una imatge colpidora de l’animalitat dels assassins, però també com una mostra de la valentia i la dignitat de totes elles.

Una esplèndida Míriam Iscla -que a cada aventura escènica fa un pas més cap a l’excel·lència interpretativa- posa veu a cinc dones, cinc víctimes que en representen moltes més. No estem, però, davant d’un encadenat de monòlegs sinó d’una hàbil dramatúrgia que entrellaça els testimonis, les narracions, per mostrar una imatge fragmentada que ens evoca justament els fragments d’ossos i calaveres d’una fossa comuna on anem buscant identitats. Un treball dúctil i compromès de l’actriu en una funció sàviament puntejada per les frases musicals de Maika Makovski (artista que vam descobrir a l’espectacle sobre Edgar Allan Poe de Calixto Bieito) i les coreogràfiques de Sol Picó. Només són dones és d’aquells espectacles necessaris per reescriure la història. I està molt bé que el TNC aculli una creació que ens recorda aquell Contra l’oblit estrenat al Tantarantana fa quinze anys i en el qual també va participar Carme Portaceli.