02/10/2015

Tots som refugiats... o caníbals, segons Jan Lauwers

2 min

BarcelonaL’elecció del nou espectacle de Jan Lauwers per inaugurar el Festival TNT de Terrassa ha sigut tot un encert del director del festival, Pep Pla, perquè el treball de la companyia belga Needcompany incideix directament en un teatre que subverteix no tan sols les convencions de la posada en escena tradicional sinó els paradigmes de recepció de l’espectacle. Un teatre nou que en el festival egarenc troba un poderós altaveu per difondre’s.

Jan Lauwers ( Isabella’s room, Teatre Lliure 2004) és una de les icones d’aquest teatre fet amb persones més que amb personatges, un teatre fet de fusió de disciplines que defuig les definicions i fins i tot qüestiona els models d’anàlisi dels seus espectacles. Ell mateix nega ser un coreògraf, malgrat que aquesta és l’etiqueta que se li ha donat des de la fundació de la seva primera companyia, Epigonentheater (1980-1987), que va visitar el festival Grec d’aquells temps. És clar que hi ha una certa diferència entre aquells projectes amb una poderosa literatura dramàtica al darrere, cas dels Shakespeare que ha dirigit, i les creacions del no res. The blind poet (El poeta cec) és una d’aquestes i respon a la voluntat de mostrar que la història personal dels éssers humans és la història de la barreja, de la mixtura, i que a la fi tots som refugiats… o caníbals.

El poeta cec és, doncs, el resultat d’un procés modelat per Jan Lauwers amb gran sentit lúdic i còmic i al qual els vuit intèrprets aboquen la seva particular genealogia. Una sèrie de retrats que evoquen un passat mil·lenari i el connecten amb l’actualitat dels oficiants, sense fidelitats històriques, això sí. Es tracta d’un impactant treball visual i musical sobre una base textual a cavall de l’anècdota imaginada i la reflexió seriosa per il·lustrar una percepció fosca i dramàtica de l’ésser humà.

stats