08/05/2015

Una intriga sobre l’home contemporani

2 min
Ramon Madaula i Anna Sahun.

BarcelonaDesprés de tancar la trilogia catalana amb Vilafranca, el dramaturg Jordi Casanovas planteja a Idiota un interessant joc teatral amb un final que sorprèn, que altera el significat previ del títol i que aporta una connotació gens trivial a l’obra. Un text del qual no és bo explicar gran cosa per no trair la intriga que amaga. Només direm que Ramon Madaula interpreta el propietari d’un karaoke en hores baixes, amb una vida força normal -i això no vol dir bona-, que és elegit per una fundació per participar en un experiment psicològic molt ben pagat, que òbviament no revelarem. Anna Sahun és la psicòloga que el sotmet a un curiós interrogatori en el qual es barregen trets personals amb endevinalles com ¿quantes cireres queden en un cirerer que tenia cireres quan li prenem una cirera?

Casanovas, que ja ha escrit una trentena de títols, la majoria estrenats, mostra el seu bon estil i la seva habilitat en els diàlegs i el maneig de les situacions opressives, que ja van inspirar altres peces, com la seva primera trilogia sobre jocs ( Wolfenstein, Tetris, City/Simcity ). I també demostra que el seu teatre beu de la vida, s’inspira en el que passa a la societat i sovint té un contingut polític.

L’interès d’ Idiota per a l’espectador resideix tant a plantejar-se i resoldre els reptes lògics que la psicòloga proposa al subjecte d’estudi -ben bé com si estiguéssim en un programa de televisió-, com també les qüestions que no són tan explicites però que alimenten la intriga.

L’obra està servida per dos bons intèrprets. Madaula clava cadascuna de les seves interpretacions. Omple de veritat un perfil que exigeix contenció i atreviment. Pel que fa a Anna Sahun, potser per ordre del mateix Casanovas, imposta una exagerada fredor i una falta d’empatia que fan el personatge una mica monolític, tot i que encertadament antipàtic. L’obra funciona i serà un èxit.

stats