Publicitat
Publicitat

En la solitud d’un pis vell del Poble-sec

Mammón, la primera entrega del cicle Tot pels diners que presenta el Teatre Lliure, una esbojarrada però entretinguda aventura de sexe, drogues i casinos a Las Vegas, no tenia res a veure amb el món sirià que evoca el títol, com tampoc té res a veure amb l’antic Egipte la segona entrega, Cleòpatra, en la qual, a més, el tema dels diners es toca de manera col·lateral. Iván Morales retorna a les maneres textuals del seu exitós debut Sé de un lugar, ara amb un drama social sobre la solitud i les relacions maternofilials a la gran ciutat, amb llampecs de crítica sociopolítica.

Dylan Bravo, el pinxo de Las Vegas a la primera entrega, ha tornat a Barcelona amb la voluntat de deixar la mala vida. Ha llogat una habitació al Poble-sec a una prostituta granadeta que lidera les reivindicacions socials de l’ofici i a qui tot d’una li apareix la filla que feia vint anys que no veia, fugint d’una violenta història amb el seu xicot. Les dues dones són les protagonistes de l’obra, mentre que Dylan aquí és com un mestre de cerimònies imprescindible però secundari. La història podria donar lloc a un serial de plors i crits. Morales, però, defuig el realisme i encara més el sentimentalisme en una posada en escena gens convencional que combina els diàlegs amb la narració en primera persona, la descripció de les acotacions i fins i tot les indicacions als artistes i als tècnics. És una forma de desdramatitzar el drama i al mateix temps d’introduir cops d’humor a la funció. I és justament en els monòlegs on els personatges s’expliquen i on la funció agafa més volada.

Una Anna Azcona dúctil i poderosa manega amb autoritat tant el desencant com les petites il·lusions, gairebé al·lucinacions, de la prostituta en una interpretació força histriònica. Notable la jove Clàudia Benito i eficaç Manel Sans.

PUBLICITAT
PUBLICITAT