Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Uns abusen, els altres xisclen

Com si fossin polítics, els responsables d'Instagram han atribuït a un problema de comunicació la indignació monumental que ha provocat la publicació de les noves condicions d'ús. Per sort, no s'han atrevit a dir obertament als usuaris que són curts de gambals. Han fet veure que s'atribueixen el desastre i han escenificat un propòsit d'esmena: el de corregir el redactat de les noves normes. És una mica estrany que els manaires d'una empresa amb una projecció internacional tan potent siguin tan maldestres, i és molt fàcil pensar que en realitat estaven llançant un globus sonda per saber fins on poden arribar en els seus plans per comercialitzar la seva marca i treure'n tant benefici com sigui possible. No seria estrany que haguessin forçat la màquina per generar tantes reaccions i analitzar-les per traçar aleshores el seu veritable full de ruta: tot, tot, tot com si fossin polítics en la pitjor versió de la política. Ells sabran si és el camí que més els convé. Però és curiós un aspecte de les reaccions que ha provocat l'anunciat "malentès": sembla que els usuaris de la xarxa trobin condemnable qualsevol intent d'Instagram de treure rendiment comercial del seu invent. Una cosa és posar límits i evitar abusos i l'altra és apuntar-se a aquesta mena d'idea naïf segons la qual una empresa moderneta ha de donar serveis de franc. ¿No ha de ser rendible una xarxa social? Qui coi s'ho creu això? Evidentment, l'empresa s'ha d'espavilar per obtenir beneficis sense indignar els usuaris i, per descomptat, sense aprofitar-se'n. Però que fins i tot hi hagi fotògrafs professionals que hagin participat en la polèmica fàcil és sorprenent: haurien de ser els primers interessats en el fet que la fotografia faci moure diners. Potser, en lloc de xisclar tant, haurien d'utilitzar la seva influència per aconseguir que Instagram faci un pacte respectuós amb els usuaris.