13/11/2016

Rodes, pilotes i teles modernistes

3 min
Ramon Casas i Santiago Rusiñol, dalt del cotxe, van ser vocals de l’Automòbil Club d’Espanya.

BarcelonaEl 16 de desembre del 1900, la premsa informava de la reunió per fixar el calendari i les seus dels partits de la Copa Macaya, la primera competició de futbol organitzada a l’estat espanyol. Malgrat que es volia convidar clubs de Madrid i Mallorca, finalment aquella Copa la van jugar només equips barcelonins, que van lluitar per una copa pagada per Alfons Macaya Sanmartí, un ric empresari apassionat dels esports molt conegut a la Barcelona del tombant de segle. Macaya va practicar esgrima, va ser comissari en proves de motociclisme i ciclisme, i va presidir l’Hispània de futbol i el Club de Tennis Barcelona. I va ser qui va proposar reunir-se a la cerveseria Els Quatre Gats del carrer Montsió. Durant tres anys, Els Quatre Gats i el Café Novedades del carrer Casp van acollir les reunions on es planificava el primer torneig de futbol català. Als mateixos escenaris on es reunien els artistes modernistes.

El Modernisme va compartir escenaris amb una moda que començava a marcar l’agenda d’aquella Barcelona: els esports. A finals del XIX i inicis del XX, Catalunya va viure una febre de fundació de clubs esportius, en bona part per la influència de l’educació alemanya i anglesa, que reivindicaven la necessitat de fer esport. Entre els anys 1890 i el 1920, van fundar-se més de 15 publicacions periodístiques dedicades només a l’esport. I fer esport va convertir-se en un estil de vida per a personatges com Pere Romeu i Borràs, que havia viscut a París, s’havia enamorat d’aquella vida i fundaria després el famós local Els Quatre Gats. Romeu, un dels noms més actius d’aquella època dins del món de l’esport, convertiria la seva cerveseria en escenari de trobades esportives entre obres d’art. Romeu va fer lloc a les seves taules a Ramon Casas, Picasso o Santiago Rusiñol, però també a personalitats de l’emergent món de l’esport. A la sala de festes del local dels baixos de la Casa Martí, edifici modernista de Josep Puig i Cadafalch, s’hi van organitzar trobades d’esgrima i boxa, reunions de la Societat Columbòfila de Barcelona i xerrades sobre els dos esports que segurament van crear més germanor entre els “ sportsmen ” de l’època i els artistes: el ciclisme i l’automobolisme. Ramon Casas va practicar-los tots dos i a l’entrada d’Els Quatre Gats hi havia la famosa pintura del 1897 en què se’l veia a ell mateix formant tàndem en una bicicleta amb Pere Romeu. Casas, com tants altres barcelonins, va participar activament del naixement de les noves societats esportives, fent-se soci del Club Velocipèdic de Barcelona, fundat el 1884 per Claudi de Rialp i el seu amic Manuel Duran i Ventosa, un metge a qui també va immortalitzar amb un retrat ara al MNAC.

El 1902 la premsa es feia ressò de la reunió, també a Els Quatre Gats, per fundar l’Automòbil Club d’Espanya, amb la presència de Casas i Rusiñol, que serien vocals de la primera junta directiva. El motor fascinava els modernistes, i el 1901 Casas es va retratar al costat de Rusiñol conduint un cotxe, ben abrigats amb abrics de pells. La tela també la va pensar per ser exposada a Els Quatre Gats, local que tancaria el 1903, ja que Romeu no feia res més que perdre diners. Aquell mateix 1903, però, ja participava en la fundació de l’Sportmen’s Club, un club dedicat al foment d’esports com la boxa, l’esgrima, l’atletisme, la gimnàstica, l’automobilisme i el tenis, on va coincidir amb el suís Joan Gamper, un dels pares del Barça. Abans, Pere Romeu, que va morir de tuberculosi jove, ja havia participat en la creació del Gimnasio Catalán Centro de Sport del carrer Provença el 1891, on va cedir un espai per fer una exposició de Ramon Casas el 1892 en què hi havia un retrat del mateix Romeu. El mateix dia de l’exposició, a Los Deportes s’hi llegia que el gimnàs “ estuvo lleno de elegantes señoritas, jugándose por primera vez una partida de lawn-tennis ”.

La Barcelona de Ramon Casas i Pere Romeu era la Barcelona dels cotxes, l’esgrima i les trobades culturals. En ocasions, sota el mateix sostre. La Barcelona on els mateixos personatges podien ser claus per organitzar exposicions i curses d’automòbils. La Barcelona on Jacint Verdaguer va oficiar el casament de Romeu, amb Ramon Casas i Santiago Rusiñol de testimonis. Com si fos una manera de passar el testimoni d’una Catalunya més tradicional a una que volia avançar sobre rodes.

stats