11/07/2016

Un nou senyal per evitar l'atropellament en sortir del cotxe

3 min
Un nou senyal per evitar l’atropellament en sortir del cotxe

BarcelonaLeonardo Nortes, cirurgià pediàtric murcià, sempre sigut conscient de la importància de la prevenció i la seguretat viària. Però un episodi pròxim el va commoure especialment. Una pacient habitual del seu hospital li va explicar el desafortunat cas del seu marit, guàrdia civil, que va aturar el seu cotxe a la carretera per interessar-se per un altre cotxe que estava avariat. En obrir la porta i baixar, un tercer vehicle el va atropellar i va morir. Va ser aquest el punt d’inflexió que el va fer decidir definitivament: calien idees per evitar casos així.

Quan s’avaria el cotxe al mig de la carretera el protocol oficial és conegut: aturar-lo al voral, activar els llums d’emergència per facilitar la màxima visualització, sortir del cotxe amb l’armilla reflectora posada i situar el triangle d’avís d’avaria cinquanta metres darrere del cotxe. “I mantenir la calma”, afegeix el Servei Català de Trànsit (SCT) a les recomanacions. Ser prudent i fer-se veure és fonamental i malgrat això hi ha dades preocupants. Segons l’informe UE-27, a Europa, de les 50.000 morts anuals per accidents de trànsit, 8.500 són de vianants. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) en el seu informe de seguretat viària del 2013 diu que el 27% de morts per accident de trànsit són vianants. La direcció general de Trànsit (DGT) concreta que el 10% dels atropellaments en autovies i autopistes es produeix en baixar del vehicle avariat. I la mateixa DGT en el seu informe del 2011 va deixar constància que, dels 1.603 morts en accident, 158 van ser vianants o persones que baixaven d’un vehicle accidentat.

Tres anys de feina

L’eloqüència de les dades va impulsar el Leonardo a idear i promoure, amb l’ajuda posterior de la seva neboda Mercedes i del seu amic Joaquín Inglada, un prototip per a un nou senyal de trànsit: un rectangle de 330 x 110 mil·límetres amb fletxes reflectores pensat perquè el conductor l’adhereixi -gràcies a uns imants- a la porta del darrere del seu cotxe en cas d’accident, i així faci del tot visible la seva imminent sortida del cotxe per complir amb el protocol posterior reglamentari. El procés va començar l’any 2013, explica Inglada, director comercial del projecte, amb el disseny i la fabricació del primer prototip. Des de llavors ha anat passant les successives etapes de proves, control de qualitat, informe jurídic i presentació davant de les diferents institucions que hi han mostrat conformitat i li han donat suport. La DGT de seguida va mostrar-se receptiva i va encarregar-los cent unitats per fer les proves preceptives que van desembocar en el suport total a la iniciativa, que també compta amb l’aval del RACC, el RACE, el ministeri de Foment, la Creu Roja, el Reial Motoclub d’Espanya i la Federació Espanyola de Ciclisme. El març del 2015 es va presentar a la comissió de seguretat viària i mobilitat del Congrés de Diputats.

“Salvar vides”

El senyal ja s’ha comercialitzat i qualsevol particular el pot comprar per internet. Així mateix, ara està ara en procés d’avaluació i homologació cap a una possible obligatorietat. La DGT estudia la modificar la normativa oficial per proporcionar al senyal el certificat ISO 30.001 i així completar el procés que pugui portar fins al seu ús massiu. Inglada insisteix molt a recalcar que l’interès de la iniciativa no són motivacions econòmiques sinó “salvar vides”: volen que aquest senyal pugui contribuir a prevenir atropellaments i crear una zona de seguretat millor i més efectiva en un context tan potencialment perillós per al vianant com una carretera de mitjana o alta velocitat.

stats