Misc 19/07/2017

Una òpera per donar visibilitat a la gent amb diabetis

El Festival de Peralada estrena ‘Sugar Blood’, d’Alberto García Demestres i Cristina Pavarotti

i
Xavier Cervantes
2 min
Alberto García Demestres i Cristina Pavarotti a Barcelona, dos dies abans de l’estrena de l’òpera a Peralada.

BarcelonaSugar Blood és una nena amb diabetis de tipus 1, filla de dos pares amb professions que els fan passar massa temps fora de casa: la mare és una cantant d’òpera, i el pare, un agent secret. Arribats a aquest punt, amb qui la nena té una relació més estreta és amb l’avi, diabètic de tipus 2. Aquest és el marc argumental de L’straordinaria vita di Sugar Blood, l’òpera del compositor barceloní Alberto García Demestres, amb llibret coescrit per Cristina Pavarotti, que s’estrena aquest dijous a l’Església del Carme, al Festival de Peralada. “Vull ser un canal de l’emoció i que la gent s’ho passi bé i s’emocioni”, diu Demestres, que per explicar aquesta història ha compost una òpera en dos actes que a Peralada arriba en versió concert per a piano i petita percussió, i amb el protagonisme del Cor Vivaldi-IPSI dirigit per Òscar Boada.

“És un llibret amb moments dramàtics, però també lleugers, pensat per als nens d’avui. La Sugar és una nena molt curiosa, molt viva, amb qui poden identificar-se molts nens. Volíem que fos un personatge molt positiu”, diu Cristina Pavarotti, filla del tenor italià que, com Demestres, també era diabètic. Per això l’òpera, que vol conscienciar sobre els efectes de la diabetis, està dedicada a Luciano Pavarotti.

L’òpera Sugar Blood va néixer fa dos anys, tot i que aleshores no era clar que aquest fos el format musical definitiu. De fet, res feia pensar que existiria perquè Demestres “estava desolat”. “Sí, havia guanyat un premi Max per L’eclipsi, el primer concedit a una òpera, i va ser un èxit, però ningú no se’n va assabentar. I vaig decidir que ja no volia escriure música”, recorda Demestres. Però aleshores Òscar Boada el va engrescar per fer una obra per al Cor Vivaldi. “Va proposar-me fer una cantata curta, i al final he fet una òpera d’una hora i quaranta minuts: una catedral per a cor de veus blanques, nenes solistes, soprano, tenor, mezzosoprano, actor i piano”, diu el compositor, que tenia la intenció de fer el llibret en anglès. “Però quan vaig començar a treballar tot em sortia en italià”, admet. Per això va contactar amb Cristina Pavarotti, que “afortunadament va dir que sí”, i plegats van desenvolupar els personatges.

Postres de Jordi Roca

La història de Sugar Blood s’explica en diferents moments que coincideixen amb els seus aniversaris dels 10 als 14 anys. Això fa que siguin tres les cantants del Cor Vivaldi que la representen: Lisa Campos, Ariadna Ruiz i Núria Prats. Pel que fa als adults, el tenor Antoni Comas és l’avi; la soprano Sara Blanch, la mare, i l’actor Pere Ponce, el pare. “El pare havia de ser un baríton, però al final no és un personatge cantat”, diu Pavarotti. No és una novetat, perquè Ponce ja havia col·laborat en dues òperes de Demestres: Aprima’t en tres dies i L’eclipsi. Sí que és nova la iniciativa d’incorporar a la representació unes postres per a persones amb diabetis fetes per Jordi Roca, que el públic de Peralada podrà degustar a l’entreacte.

stats