Publicitat
Publicitat

Calais, una frontera permeable?

La crisi migratòria a Europa s'evidencia ara a Calais, el punt d'embarcament dels trens que creuen la Mànega. Londres i París eviten la confrontació, però el malestar britànic creix

Quines mesures de seguretat envolten la travessa del Canal de la Mànega?

El port de Calais i les instal·lacions a Coquelles per l'embarcament dels trens que travessen per sota el Canal de la Mànega estan envoltats de tanques de cinc metres d'altura, en alguns punts, electrificades.

Els camions que volen fer la travessa són sotmesos a estrictes controls de la càrrega que inclouen visionats amb escàners, lectors del nivell de diòxid de carboni (capaços de detectar vida humana) i gossos ensinistrats.

Els controls fronterers on es revisen els passaports, ja que és un punt d'entrada i sortida de l'àrea Schegen, estan intercanviats: els britànics es fa en sòl francès abans d'embarcar mentre que els francesos es fan en territori britànic en el mateix moment. D'aquesta manera s'evita fer la travessa si la documentació no està en regla.

Per què la crisi migratòria esclata ara a Calais?

L' arribada a Europa d'immigrants provinents del Pròxim Orient i l'Àfrica aquests primers sis mesos de 2015 s'ha disparat. Fins a 137.000 persones han fer la travessa irregularment cap a Europa, la majoria dels quals tenen per objectiu arribar als països del nord.

Entre els països europeus on més es van disparar les demandes d'asil l'any passat hi ha Alemanya, Suècia, Itàlia i França. Al Regne Unit, les peticions s'han mantingut estables.

La ruta migratòria europea té ara mateix dues grans vies: la que es fa pel Mediterrani des de les costes de Líbia i la terrestre per Turquia, Grècia i els Balcans.

La frontera sèrbia amb Hongria és un dels punts calents de la ruta ja que Budapest retorna cap a Sèrbia els immigrants que creuen irregularment la frontera.

L'altra gran punt calent és Calais, on els immigrants esperen, acampats, l'oportunitat de travessar la Mànega bàsicament amagats en els centenars de camions que diàriament creuen en tren o ferri cap al Regne Unit.

Què hi diu el govern britànic?

El primer ministre britànic, David Cameron, ha evitat la confrontació amb el govern francès i diu que la cooperació entre ell i el president François Hollande és excel·lent.

Però tot i així, Cameron ha decidit desplegar al voltant de les instal·lacions de l'Eurotúnel una immensa tanca mòbil, de 3 metres d'alçada i propietat del govern britànic, que només es fa servir en grans operatius de seguretat al Regne Unit.

El partit euròfob UKIP, liderat per Nigel Farage, i també part de la premsa britànica han carregat contra París per ser massa tous en la gestió de la crisi a Calais i han demanat que es desplegui a la zona l'exèrcit britànic.

Com reacciona el govern francès?

Sense entrar a respondre les crítiques, l'executiu gal va decidir ahir mateix reforçar l'operatiu de seguretat a la zona amb 120 agents més. Es calcula que unes 3.000 persones estan acampades als voltants de Calais esperen l'oportunitat de viatjar cap al Regne Unit.

Fa setmanes que la concessionària que explota la ruta en tren entre França i el Regne Unit demana compensacions als governs francès i britànic, 10.000 milions d'euros, pel sobrecost que els suposa els controls per evitar la immigració irregular.

L'empresa Eurotunnel assegura que, des de principis d'any, ha fet fora de les seves instal·lacions a França 37.000 immigrants irregulars.