Publicitat
Publicitat

El copilot de Germanwings va practicar 5 cops el descens en el vol anterior al sinistrat

Andreas Lubitz va aprofitar també la sortida del pilot de la cabina per assajar la maniobra, en el vol d'anada a Barcelona

Els investigadors de l'accident del vol de Germanwings el passat 24 de març als Alps francesos han confirmat aquest dimecres que el copilot, Andreas Lubitz, va assajar la maniobra durant el trajecte d'anada de Dusseldorf a Barcelona, però van assegurar que no podia haver estat detectat.

Ni la resta dels tripulants, ni el control aeri francès ni els ocupants de l'avió van poder adonar-se que Lubitz havia programat l'aparell perquè baixés fins a l'altura mínima possible, 100 peus (uns 30 metres), fins a cinc vegades durant el vol, tot i que en tots els casos va acabar corregint la maniobra.

El director de l'Oficina d'Investigació i Anàlisi (BEA), Rémi Jouty, ha explicat aquest dimecres que es pot concloure que Lubitz estava "assajant el gest que després faria en el vol fatal", tot i que va precisar que encara és d'hora per saber els motius que el van portar a això.

L'aparell, un A320 del fabricant europeu Airbus, havia partit a les 06.01 hora local de la ciutat alemanya amb destinació a Barcelona amb la mateixa tripulació que posteriorment faria la tornada.

A les 07.19 el pilot va sortir de la cabina i, mentre estava sol, Lubitz va modificar els comandaments d'alçada de l'avió fins a cinc ocasions en només quatre minuts per posar el pilot automàtic en posició de 100 peus, la mínima que permet l'avió, i la mateixa que unes hores més tard ordenaria en el vol de tornada i que va acabar en la col·lisió.

Aquestes manipulacions van passar desapercebudes per als passatgers, per a la resta dels membres de la tripulació i per al control aeri francès, ja que en aquest moment l'avió es trobava ja en una fase de descens, ha assenyalat Jouty.

Els controladors de Bordeus havien ordenat a l'avió baixar de 37.000 peus a 35.000 peus en un primer moment i fins a 21.000 peus posteriorment, per motius que encara desconeixen els investigadors del BEA però que són normals en el tràfic aeri. "Aquests motius no són importants per a la investigació", ha indicat el director del BEA.

Després dels assajos, moments abans que el pilot tornés al seu lloc de comandament, Lubitz va tornar a situar a l'avió en la seva altura normal, prèvia a l'inici de la maniobra d'aterratge, que es va produir sense problemes a les 07.57 hores.

El vol de tornada es va enlairar a les 9del matí de l'aeroport de Barcelona amb destinació a Dusseldorf i 41 minuts més tard es va estavellar a la muntanya després que el copilot, una altra vegada sol a la cabina, tornés a ordenar el pilot automàtic descendir fins a una alçada de 100 peus.